Internet erbjuder enorma möjligheter och öppnar upp för nya samtal, möten och bekantskaper. Men det finns också en mörkare baksida av det hela. Diskriminering, nätmobbning och kränkande behandlingar utgör i dag stora problem på nätet. Med det uppmärksammade Instagram-målet i Göteborg i åtanke var seminariet om nätklimatet brinnande aktuellt.
Näthat och förhållningssättI publiken satt flera skolungdomar och lärare. Torsdagens eftermiddagsseminarium utgick från frågan "Kan man göra vad man vill vid skärmen?". Medverkade gjorde Aino Gröndahl, juridisk handläggare på Nätvaro. Bakom Nätvaro står Diskrimineringsbyrån i Uppsala, som arbetar för att motverka näthat genom att hjälpa individer som blivit utsatta för hatbrott och kränkningar på internet. Hon pratade bland annat om vad näthat egentligen är och om yttrandefrihet och dess gränser. En i publiken frågade hur man ska tänka kring vad man skriver på nätet.
Gymnasieprojekt– Om vi ska frånkoppla det från juridiken så är det en sådan klyscha som jag verkligen tycker stämmer och det är "Behandla andra som du själv vill bli behandlad och bemött.".
Karin Granholm från Byrån mot diskriminering i Östergötland var även på plats för att berätta om Re:agera. Det är en satsning på work shops och samtal om mänskliga rättigheter, antidiskriminering och nätaktivism för och med gymnasieungdomar i Östergötland. Hagagymnasiet i Norrköping är en av skolorna som varit med från starten i våras.
– Upprinnelsen till projeket var att byrån var ute och föreläste här i Norrköping och det visade sig att det fanns ett jättestort behov, både bland lärare och elever att få prata om nätet. Vad är vi med om på nätet, vad läser vi på nätet, vad skriver bekanta på Facebook till exempel, säger Karin Granholm.
En del i projeketet är att eleverna får formulera ett budskap kring mänskliga rättigheter och diskriminering på internet, och göra en kortfilm som de sedan lägger upp på Youtube. Många tar upp just klimatet på nätet och nätmobbing.
– Det handlar inte bara om näthat utan också att använda sociala medier för att påverka, för att ta del i demokrati, för att många ungdomar är ovana att ta tydlig ställning, formulera ett budskap och sprida det.