Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Då kan en ny länk bli verklighet

NORRKÖPING
Kring 2008 till 2010 kan Nyköping-Östgötalänken vara verklighet.
Hur den nya banan ska dras avgörs kring 2002-2003.
Den gamla järnvägen blir kvar och en helt ny järnväg byggs. Genom Östergötland får vi således fyra spår. Nya järnvägen kan gå i helt ny sträckning. På nya banan ska höghastighetstågen snabbt rusa genom länet.

Norrköping2001-05-23 00:00
Kommunfullmäktige höll hearing om Europakorridoren och Nyköping-Östgötalänken vid tisdagens sammanträde.
Nyköping-Östgötalänken är en del av Europakorridoren.
Mikael Stamming, vd i Europakorridoren AB, siade om tågtider på 15 minuter mellan Norrköping och Linköping, 17 minuter mellan Norrköping och Nyköping och 35-40 minuter mellan Norrköping och Stockholm.
Europakorridoren förenar Sverige med Europa. Jönköping blir en viktig knutpunkt, där fortsätter banan söderut mot Hamburg och där går Götalandsbanan mot Göteborg.

<b>Ekonomi</b>
Anders Lundberg, vd i Nyköping-Östgötalänken, påpekade att Nyköping-Östgötalänken, har alla förutsättningar att bli lyckat ekonomiskt. Vad som nu närmast ska göras är en förstudie där flera olika alternativ för den nya järnvägen belyses. Sedan följer en järnvägsutredning där ett av alternativen ska förordas. Därefter följer en tillåtlighetsprövning av regeringen.
Nyköping-Östgötalänken AB flyttar de närmaste dagarna in i ett kontor som hyr lokaler av SJ i stationshuset i Nyköping.

<b>Nya pendeltågstationer</b>
Hans Revenhorn från Norrköpings kommun talade om att Norrköpings kommun anställt en person som ska arbeta med den fysiska planeringen av järnvägen och följa arbetet i Nyköping-Östgötalänken AB.
En fråga som måste diskuteras är pendeltågstationer längs den gamla järnvägssträckningen. Kolmården, Åby, Eksund, Kimstad och Norsholm är orter som ska diskuteras.

<b>Fler reser</b>
Frågorna från ledamöterna var många och hearingen pågick ett par timmar. En gällde om nya järnvägar lönade sig.
Mikael Stamming berättade att nya järnvägar lönade sig om det bygges på rätt sätt. De nya franska höghastighetstågen har medfört att inrikesflyget slagits ut till 90 procent där tågen går. Motorvägstrafiken har minskat där järnvägen har samma sträckning som järnvägen. Tågresandet har alltså ökat kraftigt.
Svealandsbanan i Sverige har haft en trafikökning med 600 procent, Kust till kusttågen i Skåne med 400 procent och Öresundsbron har medfört 50 procent ökning. Däremot har Västkustbanan helt misslyckats.
- Orsaken är Västkustbanan byggts i etapper och längs den gamla banan. Etapputbyggnaden gör att det blir tågstopp med väntan på andra tåg. Det är också bättre att dra helt nya sträckningar. I Frankrike går höghastighetstågen bäst resandemässigt där de följer motorvägarna, går i samma korridor.
Kostnader är alltid aktuella då kommunpolitiker träffas. Järnvägen ingår i nordiska triangeln som är ett prioriterat EU-projekt. EU bidrar således till kostnaderna för järnvägsbygget.
- Så hoppas vi förstås att projektet finns med i toppen när regeringen i höst lägger sin infrastrukturproposition, sade Anders Lundberg. Där finns en övergripande planering, de olika projekten har sedan tagits i särpropositioner. När väl vi kommit så långt får vi diskutera finansieringen, EU:s stöd är klart. Sedan får vi se om det blir skattefinansiering, stöd av privat näringsliv eller en blandning. .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om