Försäkringsbolaget If har genom opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov frågat drygt 2 700 personer över hela landet hur man tar sig till jobbet under den varma årstiden. Det visar sig att ganska många svenskar cyklar när det är möjligt, i genomsnitt väljer nära var sjätte svensk (16 procent) hojen till arbetsplatsen. Toppar gör Uppsala län där 29 procent cyklar men Norrköping ligger också bra till: 27 procent, det innebär fjärde plats i riket.
Men spännvidden är stor, i botten på listan ligger Västernorrlands län där endast sju procent uppger att de cykelpendlar men även Blekinge och Stockholms län uppvisar en låg andel cykelpendlare: tio procent.
– Andelen cykelpendlare varierar stort över landet. Hur långa avstånden är påverkar självklart, men vi vet också att de kommuner som verkligen satsar på att öka andelen cyklister får resultat. Om man målmedvetet arbetar för ökad trafiksäkerhet och bygger ordentliga cykelvägar så blir det fler som cyklar, säger Iréne Isaksson Hellman, trafikforskare vid If.
Det är dock relativt få som svarar att de väljer kombinationsresor. Det innebär till exempel att man cyklar till en järnvägsstation och tar tåget vidare därifrån.
– Möjlighet till kombinationsresor cykel-kollektivtrafik, inklusive cykelparkering, är en åtgärd som genomförs eller planeras i cykelinfrastrukturen på flera håll, kommenterar Iréne Isaksson Hellman.
Allt fler väljer dessutom dyrare och mer avancerade cyklar som till exempel elcyklar. Detta innebär naturligtvis att behovet av säkra cykelparkeringar ökar, inte minst vid järnvägsstationer. Man vill helt enkelt inte riskera att få en värdefull cykel stulen när den står parkerad.
– Sannolikt är samhällsnyttan av bättre cykelparkeringar vid just järnvägsstationer särskilt stor. Det finns starkt stöd i forskningen för att cyklingen ökar om det finns tillgång till god cykelparkering, säger Iréne Isaksson Hellman.
I Norrköping strävar man efter att fler ska cykla men också att det ska vara säkert för oskyddade trafikanter. Folkbladet pratade i våras med Tanja Forsman, trafikplanerare på kommunen:
– Det optimala är naturligtvis att ha cykel- och gångvägar helt separerade från biltrafiken men det är inte realistiskt överallt i en så gammal stad som Norrköping, berättade Tanja Forsman som också tillade att kommunen ska främja gång-, cykel och kollektivtrafik enligt de politiska riktlinjerna.