– Vi vill visa att det finns ett alternativ till den rådande bilistnormen som finns i Norrköping. Det säger Magnus Lagher, som är initiativtagare till dagen.
Han har en rad olika förslag till hur kommunen kan göra cyklandet mera attraktivt för människor. Mycket handlar om att uppmärksamma de cykelstråk som redan finns i stan.
Matilda Bohlin brukar cykla, när hon tar sig runt. Hon ser bara fördelar med färdsättet.
– Norrköping är en liten stad, så det är lätt att ta sig runt överallt på cykeln. Bitvis tycker jag att det är en ganska bra cykelstad, säger hon.
Förutom en rad olika aktiviteter under söndagens cykeldag, som cykelloppis, där man kan köpa olika prylar som hör till cykeln, även begagnade cyklar, tipspromenad och aktiviteter för barnen, är dagen också tänkt att bli en mötesplats för cyklister. Från Jönköping kommer Cykelköket som är en slags hjälp till självhjälp för cyklister.
– Jag hoppas också att många kommer för att prova de lådcyklar som finns på plats. Med en sådan cykel är det inte omöjligt att ha två barn på cykeln och matkassarna, konstaterar Magnus Lagher.
Han hoppas också mycket på debatten med bland annat kommunalrådet Karin Jonsson (C), Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet och trafikplaneraren KätiLingenäsGüthlein. Laghers förhoppning är att Cykelfrämjandet ska starta en lokalförening i Norrköping igen. För cyklisterna i stan behöver en intresseorganisation, anser han.
Redan i morgon ges en försmak till cykeldagen på Arbetets museum, då Cnema visar filmen Bikes vs Cars, som är gjort av dokumentärfilmaren Fredrik Gertten och som visar vilka starka krafter som arbetar för ett bilberoende samhälle.