Coop bryter löftet - Fortsätter sälja ål i fiskdisken
NORRKÖPING: I och med att ålen blev rödmärkt som en akut hotad art för två år sedan, lovade Coop Forum vid Ingelsta, att ta bort fisken ur sitt sortiment. - Men nu säljs den i affärerna igen trots att ålen är mer drabbad nu än tidigare.
Coop Forum i Norrköping fick beröm för att man som enda butik slutade sälja den utrotningshotade ålen. I dag gäller inte det löftet längre. FOTO: Niclas Sandberg
Foto:
"Hållbar konsumtion"
"Vi arbetar aktivt för en långsiktig hållbar konsumtion. Det innebär att vi värnar om människors och djurs hälsa och inte i onödan tär på naturens resurser" går det att läsa på Coops hemsida. Ändå fortsätter företaget sälja ål som är starkt hotad.
I juni i år blev den europeiska ålen B-listad av Cites, vilket innebär att all export och import kommer att bli strängt kontrollerad i framtiden för att kunna bevara arten. Arten ligger i dag nere på en bottennivå och bara en till två procent av det ursprungliga beståndet finns kvar.
- Jag hade ingen detaljkunskap om det, säjer Johnny Talesman på Coop forum vid Ingelsta
Ni har tidigare lovat att sluta sälja ål. Anser du att bevakningen har försämrats?
- Det måste den väl ha gjort.
Men att sluta sälja ål är inte aktuellt för Johnny Talesman som hänvisar till Coops informations chef Magnus Frisk som lägger ansvaret på konsumenterna.
- Vi måste ta hänsyn till marknaden. Det finns en efterfrågan på ål och därför finns den kvar i sortimentet, säger Magnus Frisk.
Inte populär
Dock säljer inte fisken särskilt bra. Agneta Fagerberg som arbetar på Trosa rökeri som säljer fisk på Coop Forum menar att ålen bara säljer bra under jul och midsommar. Under resterande del av året säljer de bara några stycken i veckan.
- Vi måste ha ett sortiment för alla. De personer som köper mat till julbordet ska också kunna få tag på sin ål, menar Magnus Frisk.
Coop är det livsmedelsföretag som marknadsför sig hårdast med en grön policy. De har tidigare förbjudit varor på grund av kritiska förhållanden, exempelvis torsk under 40 cm. Trots det anser Magnus Frisk att företaget inte har något moraliskt ansvar gentemot konsumenten att även ta bort den akut hotade ålen.
- Det viktigaste är att det finns ett bra urval i butiken. Vårt uppdrag är att hjälpa konsumenterna med ett stort sortiment av varor och lyfta fram de varor som är bra. Men vi har flera varor som ligger i utkanten av det här.
Hur ska man som konsument veta vilka varor som ligger i utkanten?
- Man kan ringa och fråga.
Hur kommer ni att arbeta vidare med det här?
- Vi har ett gemensamt ansvar. Om tillräckligt många konsumenter slutar köpa ål så kommer den till slut att försvinna ur sortimentet