Den 9 september 2011 öppnade biografen Cnema i Norrköpings industrilandskap. Det har varit tio år med filmpremiärer, festivaler. regissörsbesök, event och en ny filmfond, som kom till 2015. Filmfonden, som drivs av Cnema, har genererat prisade filmer som "Den blomstertid nu kommer" och "Goliat".
Cnema har uppmärksammat jubileet online under hela året, då man tvingades stänga sex månader på grund av pandemin, fram till juni då man kunde öppna igen. Mellan den 9 och 19 september sker firandet på plats i salongerna, ett firande som man dragit ut över flera dagar just med tanke på pandemin.
Firandet inleds med en förhandsvisning av den nya dokumentären om Lena Nyman. Och som en del av firandet har Cnemas publikprogramgrupp fått välja tio filmer från de gångna tio åren: en av de filmer som ska visas är "Searching for Sugarman".
På lördag, vid visningen av den hyllade filmen "Tigrar", kommer Martin Bengtsson, före detta fotbollsproffs som skrivit den bok som filmen baseras på, "I skuggan av San Siro". Det handlar om baksidan av de tidiga elitsatsningarna.
– Filmen är skitbra. Det lyser Guldbagge om den. Om man på något sätt är intresserad av fotboll, eller om man har barn som tränar fotboll, eller man själv är engagerad i en förening – då bör man se den, säger Johan Karlsson, enhetchef vid Cnema.
Det blir också ett tillbakablickande genom ett projekt som Cnema har ihop med Stadsmuseet, en film om Norrköpings biografhistoria.
Tio år. Berätta hur det började med Cnema.
– Det började faktiskt när det gäller film på 50-talet. Det fanns en filmklubb på Albrektssalen. Sedan byggde Konstmuseet till Harlekinen, och så flyttade man in där, säger Johan Karlsson.
Några år senare, på 60-talet, startade Norrköpings kommun, parallellt med filmklubben, som i dag heter Flimmer, egna visningar i Harlekinen, 1969: Bio Harlekinen.
– Vilket är unikt i Sverige. Jag började jobba 1998 och de planerna som fanns då med skolbio och eget skapande och festival gjorde att Harlekinen blev för liten. Sedan började en tioårig resa, där vi spanade på lokaler.
Pusselbitarna föll på plats i industrilandskapet, där Visualiseringscenter skulle öppna och det fanns tomma lokaler intill.
– Det fanns i politiken ett intresse för att utveckla filmen, säger Johan Karlsson.
Vad har Cnema blivit och betytt för staden?
– Jag tänker att det finns ett Norrköpingsperspektiv och ett nationellt perspektiv. Norrköpingsbor kommer ju hit, vi har en verksamhet som väldigt många både älskar och är stolta över. Det har gjort att filmkulturen i Norrköping har frodats och ökat. Det vill jag tro. Genom att vi visar så mycket film, ihop med Filmstaden. Vi har en nivå i den här staden som kan mäta sig med Stockholm.
– Utifrånperspektivet är att vi satt Norrköping på kartan. Både när det gäller biodelen, och vi har gäster som kommer hit och presenterar filmer, men definitivt också när det gäller filmfonden. Hela produktionssverige hör av sig och vill komma hit och spela in och söka pengar.
Johan Karlsson vill utveckla verksamheten vid Cnema med att man ska kunna komma dit efter jobbet och sätta sig och ta en macka och ett glas vin, som man kan ta med in i salong, en trend som kommer till allt fler biografer. Och satsningen på event fortsätter, ett mervärde förutom själva filmvisningarna.
– Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.