Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

City gross kritiseras för kött- och vinreklam

City gross kött- och vinreklam är bristfällig. Det anser Konsumentverket.

NORRKÖPING2013-07-23 05:00

Efter att Jönköpingsposten nyligen avslöjade att City gross kött levereras färdigstyckat beslutade Konsumentverket att titta närmare på matkedjans köttreklam, som lyder "Allt vårt färska kött är svenskt och styckas i butiken".

– En höna av en fjäder, tyckte City gross Erik Forslund, butikschef i Norrköping, då och menade att man inte beställer hela djur utan förädlar köttet i butik.

Konsumenten avgör

Men genomsnittskonsumentens tolkning avgör, menar Konsumentverket som sedan avslöjandet tittat närmare på matkedjans kött- och vinreklam.

Konsumentverket bedömer nu att köttreklamen och mer specifikt hur styckningen av köttet går till är bristfällig och vinreklamen bedöms vara för inbjudande och brista i sin saklighet.

Om inte madkedjan ändrar sin reklam riskerar de att dras inför rätta.

Läs mer i tisdagstidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om