Cirkusdirektören har aldrig ledigt
NORRKĂPINGCirkusen har kommit till stan. Och till en ny plats. I Ă„r reser Cirkus Scott tĂ€lten i södra hamnen. TĂ€ltarbetarna hade inga problem att fĂ„ ner tĂ€ltpinnarna i asfalten. - Det hĂ€r stĂ€llet Ă€r perfekt, sĂ€ger Henry Bronett nöjt. Vi spelar pĂ„ alla underlag utom kvicksand.
Henry Bronett har förnyat cirkusen, samtidigt som han vÀrnar om gamla cirkustraditioner. Han lever med cirkusen. SkÄdespeleriet har han lagt pÄ hyllan. Det finns ingen tid över. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
- Det Àr Helga, presenterar han. Vi fick henne frÄn ett hundstall i Uddevalla. Hon Àr en gatukorsning. NÀr hon kom var hon i riktigt dÄligt skick, men nu har hon hÀmtat sig.
I husvagnen finns tre fÄtöljer. Helga hoppar snabbt upp i den som Henry Bronett hade tÀnkt sÀtta sig i och han sÀtter sig snÀllt pÄ en gammal pall istÀllet.
- Det Àr Helgas fÄtölj, förklarar han.
<b>Som en rockkonsert</b>
Henry Bronett riktigt sprudlar av entusiasm nÀr han berÀttar om sin cirkus.
- Har du inte varit pÄ cirkus sedan du var liten. DÄ kommer du att mÀrka att mycket har Àndrats Vi har mellan 200 000 och 300 000 besökare pÄ en sÀsong. Ska man fÄ publiken att komma, mÄste man bjuda pÄ en bra show.
Cirkus Scott Àr som rena rockkonserten. En stor elvamannaorkester och en ljusrigg vÀrdig den största musikal.
-Men vi spelar inte lika högt som pÄ en rockkonsert, sÀger Henry Bronett. Ljudet ska vara pÄ en angenÀm nivÄ. Man ska höra publikens reaktioner, dÀrför har vi satt musikerna i ett terrarium. Det Àr en stor plexiglaskonstruktion, som kom till nÀr vi fick massor av mejl frÄn mÀnniskor som klagade över att musiken var för hög. Vi lyssnar pÄ vÄr publik.
<b>Clownen Àr död</b>
Bröderna Bronett, Henry och Robert, drar sig inte för att förnya cirkusen. Cirkus Scott har till exempel begravt clownen.
- Har du nÄgonsin sett en rolig clown? undrar Henry Bronett. Men vi har faktiskt en clown i Är, fast vi kallar honom hellre komiker. Han har en igelkott med sig som lyckliga barn fÄr klappa. Och min bror och jag gör ett clownnummer, fast utan smink. Vi mÄste föra vÄra farförÀldrars tradition vidare.
Trots alla TV-kanaler, videofilmer och dataspel, lockar cirkusen fortfarande stor publik.
- Det hÀnder ofta efter förestÀllningar att förÀldrar kommer fram och berÀttar att deras barn suttit helt stilla . Men har man nÄgot att berÀtta sitter folk stilla och lyssnar. Utan undantag. Cirkus ger inspiration och energi. Jag önskar att till exempel gymnastiklÀrare skulle lÄta sig inspireras av cirkus. För cirkus handlar inte om att man Àr lÄng eller kort, tjock eller smal. Cirkusen förmedlar en dröm, en kÀnsla. TÀnk att lÄta barnen lÀra sig jonglera eller bygga pyramider istÀllet för att tÀvla i basket.
<B>Aldrig ledig</B>
Henry Bronett har aldrig ledigt. Fyra mÄnader om Äret Àr han ute pÄ turné med Cirkus Scott. Han gör sex cirkusprogram för italiensk TV, Cirko Massino, varje Är. Dessutom arrangerar han Cirkusprinsessan, dÀr kvinnliga cirkusartister frÄn hela vÀrlden varje vÄr kommer till Stockholm för att tÀvla om titeln. TÀvlingen startade 1995 och vinnaren fÄr följa med Cirkus Scott pÄ turné. I Är Àr det ryska Svetlana Belova som Àr Ärets prinsessa. Hon böjer sig som om hon vore av gummi.
- Jag har sett mÀnniskor börja grÄta nÀr de sett henne. Det Àr det mest sensuella och poetiska jag nÄgonsin sett. Hon framkalla enorma kÀnslor.
Det mest spektakulÀra numret i Är Àr "Dödsgloben". Fem motorcyklar som kör inuti en tre ton tung glob.
- De kör i 70 kilometer i timman, sÀger Henry Bronett. Helt dödsföraktande.
Ăven om bröderna Bronett strĂ€var efter att förnya cirkusen och göra en show i tiden, finns det grĂ€nser.
- Aldrig sex eller vÄld. Och inte effekter för effektens egen skull. Cirkus ska dofta sÄgspÄn. Det viktigaste Àr alltid artisten.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!