Centralstationen - utan balkong

Järnvägsstationen i Norrköping

Järnvägsstationen i Norrköping

Foto: Okänd

Norrköping2021-11-21 09:00

Bild från förr

Finn fem fel!

Nja, det blir nog svårt på det här gamla vykortet av Centralstationen i Norrköping, som på den här tiden hette Norra Jernvägsstation.

Orsaken till det är förstås att på den här tiden fanns ju även Östra Station och Västra Station i Norrköping.

Om inte fem fel, så i alla fall en stor förändring kan man dock se på det här vykortet, som vi fått låna av Stadsarkivet hos Norrköpings kommun, nämligen att dagens ståtliga entré fortfarande inte är byggt.

Det vill säga rakt nedanför det fina lilla tornet mitt på stationen, saknas den utbyggnad med en stor balkong, som tydligen tillkom efter att fotografen tagit det här vykortet.

Man kan också notera raden av vagnar, som står uppställda utanför stationsbyggnaden. Troligen väntande på någon last att köra iväg med till någon adress i Norrköping, från ett inkommande tåg.

Man kan också notera att marken framför stationen, inte är lika stenbelagd som idag, utan rentav lerig på sina håll...

Stationen invigdes den 2 juli 1866 och den ritades av arkitekt Adolf Wilhelm Edelsvärd, i något som han kallade för herrgårdsstil, vilket inte är så svårt att förstå.

I samband med bygget av den nya stationen antogs även en ny stadsplan, helt i linje med Edelsvärds tankar. Där man slog fast att det även skulle anläggas en park framför stationen, som ett vackert blickfång för de genomresande. Det blev Järnvägsparken, som idag går under namnet Karl Johans Park.

Stationen är statligt byggnadsminne sedan 2001, så den lär väl stå pall och sparas för framtiden, även när nya Ostlänken framöver ska byggas och påverka det här området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!