Cajsa, 13, fick ta emot de sjukas rop på hjälp
13-åriga Cajsa Jildengren i Norrköping har sedan i våras fått flera samtal från ett trygghetslarm i Uppsala kommun. Äldre och handikappade i Storvreta har inte kommit fram till en av fyra akuttelefoner inom hemtjänsten. - Det har varit hemskt att veta att någon behöver hjälp men kanske inte fått det för att larmet går till fel mobil, säger Cajsa.
Över 20 samtal från äldre och handikappade som behöver akut hjälp har gått till 13-åriga Cajsas mobil. - Nu hoppas jag att det ska vara slut så att de kan få den hjälp de behöver, hoppas Cajsa. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Först trodde jag att det var mina kompisar som busringde till mig, men efter ett tag hörde jag att det var en dataröst som upprepade att det var ett trygghetslarm, berättar Cajsa.
Samtalen fortsatte och efter att ha blivit uppringd klockan fem på morgonen i början av sommaren lät hon sin mamma lyssna på nästa samtal. De ringde upp personen som ringt larmnumret. Det var en MS-sjuk man i rullstol som av misstag larmat på natten.
Livförsäkring
- Han blev förskräckt över att hans larmnummer gick till min mobil. Det här är ju min livförsäkring sa han, berättar Cajsa.
Han kontaktade i sin tur hemtjänsten i Uppsala och med det trodde familjen Jildengren i Norrköping att problemet var löst. Men telefonsamtalen fortsatte att komma. Sammanlagt har det gått över 20 larm till Cajsas mobil.
- Det var strax innan sommaren och då sa de att de skulle fixa felet men inget har hänt, säger en arg Cajsa och fingrar på sin blåa mobil.
Tankarna är många och telefonsamtalen har oroat henne.
- Det är hemskt att någon som behöver hjälp och kanske mår dåligt inte får den hjälp de behöver. Jag hoppas att de fixar det så fort som möjligt så att ingen får vänta på hjälp, säger Cajsa.
Akutnummer
Det är 74 både äldre och handikappade personer som har Cajsas mobilnummer inprogramerat på sitt trygghetslarm. De har en knapp fäst på en klocka eller i ett halsband och när de trycker för hjälp så finns det fyra mobiltelefoner som rings upp. Cajsas telefonnummer står som nummer fyra i turordning så när de andra tre mobilnumren inte svarar går det vidare till hennes mobil.
- Det är en form av ett socialt larm dit personen ringer för att få hjälp med till exempel mat och om de behöver gå på toaletten. Ofta handlar det om att någon har ramlat och behöver hjälp, berättar André Johansson, larmsamordnare på Uppsala äldreomsorg och stöd till funktionshindrade.
Hemtjänsten i Uppsala avslutade mobilnumret för ett tag sedan, men i samband med det tog man inte bort numret från datorn och efter en tid gav Telia ut numret till ett nytt abonnemang.
När Cajsas mobil under sommaren fortsatte bli uppringd av larmanordningen beslutade Cajsas familj för att kontakta en tidning i Uppsala för att få hjälp. Och det hjälpte. Nu har kommunen i Uppsala tagit in en person som åker runt och tar bort Cajsas mobiltelefonnummer från trygghetslarmen.
André Johansson beräknar att arbetet ska vara klart under den här veckan och beklagar allvarligt att trygghetslarmen gått till fel mobil. Att felet inte åtgärdades redan i våras när familjen Jildengren för första gången tog kontakt med dem säger han beror på att det aldrig nådde ledningen.
Familjen Jildengren vågar nu nästan inte hoppas på att historien är slut men poängterar att problemet inte varit värst för dem.
- Förr oss har det inte varit något större problem, Cajsa har ju bara behövt stänga av telefonen, men för de som inte fått någon hjälp är det betydligt värre, konstaterar Cajsas pappa Lasse Jildengren.