En Norrköpingsbo ändrade sitt namn hos Skatteverket efter en könsbekräftande behandling 2018. Under en period mellan 2020 och 2021 bodde personen hos Fastighets AB L E Lundberg. Under den perioden kontaktade hon bostadsbolaget för att få sitt namn ändrat även hos bolaget. När det sedan 2022 återigen var dags för att hyra en lägenhet hos fastighetsbolaget märkte hon att namnet fortfarande inte var ändrat. Hen påpekade det och blev då enligt egen utsago illa bemött av företaget. Norrköpingsbon anmälde fastighetsägaren till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Lundbergs har i svar till myndigheten beklagat det inträffade och beskrivit det som att det finns två system som inte samverkat med varandra. På grund av detta har det gamla namnet ”skrivit över” det nya namnet trots att bolaget har ändrat namn manuellt efter begäran. Det här var ett fel som inte var känt av bolaget. Lundbergs säger också i sitt svar att de har nu ändrat uppgifterna i båda systemen.
DO har med utgångspunkt från de uppgifter som kommit fram valt att fria Lundbergs och skriver: "När bolaget väl insåg vad som krävdes för att namnändringen skulle gå igenom ändrade bolaget namnet. Bolaget har också ändrat sin rutin. Mot den angivna bakgrunden är diskrimineringslagens krav på orsakssamband mellan missgynnandet och diskrimineringsgrund inte uppfylld"