Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Byggstart för Ostlänken och Kardonbanan 2017

Under tisdagen kom det efterängtade beslutet om att det är klart med både Ostlänken och Kardonbanan. 2017 börjar det byggas.

Klart med Ostlänken.  Byggstart beräknas till 2017-2019. Det ska medföra ökad säkerhet, bättre möjlighet till arbetspendling och förbättringar för godstransporter.

Klart med Ostlänken. Byggstart beräknas till 2017-2019. Det ska medföra ökad säkerhet, bättre möjlighet till arbetspendling och förbättringar för godstransporter.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2014-04-09 08:11

I den nationella trafikplanen som presenterades framgår att det nu blir verklighet. I de två projekten som ingår för vår del är det ena Kardonbanan, som omfattar ett nytt spår från Södra stambanan vid Åby via Malmölandet och över Motala ström för att ansluta till befintligt spår på Händelö. Syftet är att förbättra tillgängligheten till en ny kombiterminal på Händelö och eventuelt ny godsterminal på Malmölandet. Transporttiden till och från Stockholm minskas och gör spårkapaciteten tillräcklig när förväntade terminalvolymer på Händelö ökar.

Också projekt Ostlänken är klart och innebär att ett nytt dubbelspår för högre hastigheter byggs mellan Linköping och Järna via Norrköping och Skavsta flygplats. Dessutom ingår en upprustning av bibanan genom Nyköping. Minskad restid är ett av syftena med Ostlänken, men också att det ska bli en del av en framtida stambana som gör att restiden Stockholm - Malmö minskas till cirka två timar.

– Det är en glädjens dag för Norrköping. Jag är inte förvånad men glad att det är klart med både Ostlänken och Kardonbanan, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).

Kardonbanan Ostlänken

Kostnad: 457,5 miljoner kronor, varav 173 miljoner belastar plan 2014-2025. Byggstarten är beräknad till 2017-2019.

Kostnad: 34 838 miljoner kronor, varav 20 350 miljoner kronor belastar plan 2014-2025. Byggstart beräknad till 2017-2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om