Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bygger ut hangar för bättre service

En större hangar, som kan ta in stora Boeing-flygplan för service och en satsning på ett rejält reservdelslager för flygplan.
Dessa planer har företaget EAS, European Air Spares, på Norrköpings flygplats:
- Vi har köpt 9.000 kvadratmeter tomt av Norrköpings kommun här vid flygplatsen, med tanke på en kommande expansion, när flygbranschen visar tillväxt igen, säger företagets ägare Leif Hedberg.
Och kommunalrådet Mattias Ottosson berättade att kommunen funderar på att tillsammans med vägverket bygga ut Söderleden snabbare än man tidigare tänkt:

"Vi satsar på expansion här vid Norrköpings flygplats, genom köpet av en stor kommunal tomt och planer på att bygga ut vår hangar", berättar Leif Hedberg, som driver EAS-företaget och här ses i företagets hangar tillsammans med kommunalrådet Mattias Ottosson (s).
FOTO: JANNE FORSBY

"Vi satsar på expansion här vid Norrköpings flygplats, genom köpet av en stor kommunal tomt och planer på att bygga ut vår hangar", berättar Leif Hedberg, som driver EAS-företaget och här ses i företagets hangar tillsammans med kommunalrådet Mattias Ottosson (s). FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

NORRKÖPING2004-09-08 06:00
- Jag kan avslöja att Söderleden, som blir en allt viktigare länk till Norrköpings flygplats, kanske kommer att färdigställas snabbare än de tio år vi talade om i början när vi startade upprustningen vid Skarphagsleden.
- Nu funderar vi på att satsa mer under kortare tid för att färdigställa Söderleden snabbare och då bland annat på en fyrfilig väg ända ut hit till vägen till flygplatsen, för att på det viset underlätta för fortsatt expansion av företagandet här vid flygplatsen.
- Vi har en hel del kommunal mark kvar att exploatera på båda sidorna om Arkösundsvägen och i nära anslutning till flygplatsen.
- Såna här nya och utökade verksamheter i Norrköping, som EAS, gör att Norrköping växer alltmer som ett transport- och logistikcentrum, så den här satsningen av EAS ser jag som mycket positiv.

<B>+ Kommer det att bli så att Norrköpings kommun också går in som delägare i flygplatsen i framtiden?</B>
- Jag tycker att Luftfartsverket ska fortsätta driva Norrköpings flygplats, medan vi i kommunen satsar på företagsexpansion och hjälper till på den sidan.
Angående EAS handlar man med reservdelar till flygindustrin och dotterbolaget Priority Aero Maintenance arbetar med underhåll av flygplan:
- På EAS är vi sju anställda här i Norrköping medan Priority har 50 anställda, varav fem här i Norrköping och 45 på Arlanda, där underhållsarbetet sker i hyrda lokaler.
- Men om vi bygger ut hangaren här i Norrköping, funderar vi på i framtiden att även ta hit stora plan till Norrköping för service och underhåll.
- Hur många anställda det kan bli ytterligare i så fall är dock omöjligt att sia om idag, utan vi räknar med att flyget, som ju haft några tuffa år, svänger uppåt och visar tillväxt framöver och då har vi skapat fina förutsättningar här i Norrköping för att kunna expandera, konstaterar Leif Hedberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!