Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bygger om bro vid Åby

Vid trafikplatsen Björnsnäs, på E4:an en mil norr om Norrköping, kommer NCC att utföra underhållningsarbete åt Vägverket med start på måndag.  Kostnaden på drygt 2,3 miljoner kronor ligger på Vägverkets underhållsbudget och arbetet har varit planerat sedan ett par år.  - Vi hoppas vara klara till oktober, säger Bo Svensson, projektledare på Vägverket Region Sydöst.

NORRKÖPING2009-08-13 03:00
Det är den västra bron med södergående trafik som kommer att stängas av. Istället leds trafiken över till den östra bron där norr- och södergående trafik får samsas med var sin körbana. Det finns redan två katastroföverfarter som kommer att användas, vilket gör att sträckan med delad trafik blir längre än själva vägbyggnadsområdet. - Vi har lite tur i det här fallet som slipper trafiken. Har man trafik en meter ifrån sig är det svårare att koncentrera sig på arbetet. Underhåll av broar sker kontinuerligt, långt innan de blir trafikfarliga. Tekniska och ekonomiska värden ställs mot varandra. - I vår regionen finns det mängder av broar och de ställs mot varandra. Vi försöker göra det samhällsmässigt bästa och se var man får mest för kronan. E4 är prioriterad väg. Slits olika
Det är betongreparationer av ett landfäste som ska göras, samt nya dräneringssystem för avvattning av broytan. De båda broarna byggdes 1965 och den östra bron genomgick ett liknande reparationsarbete redan 1995. Den östra bron kommer även nu att få en mildare reparation men det ska inte påverka trafiken. Att broarna har slitits olika kan ha flera anledningar. - Det är otroligt svårt att veta varför. Men vi gör regelbundna och väldigt noggranna inspektioner där en mängd olika värden mäts. Vi har stora marginaler och vi är inte ens i närhet av farozonen för att likna en trafikfara.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om