"Bygg om bangården"
NORRKÖPING- Norrköpings bangård måste prioriteras och byggas om, oberoende av om Banverket satsar på Ostlänken eller inte i kommande Banhållningsplan.Det menade landshövding Björn Eriksson igår, när han tillsammans med Banverkets generaldirektör Bo Bylund besökte Norrköpings bangård.
Folkbladet ringde upp förre kommunalrådet Jan-Olov Johnson, som kämpade länge för den här ombyggnaden:
- Och jag håller fullständigt med landshövdingen om att en ombyggnad måste till å det snaraste. Inte bara för säkerheten utan även för komforten och utseendet.
- Som Norrköpings bangård ser ut idag, är den i ett bedrövligt skick och inte värdig som inkörsport till en stad som Norrköping och det fina Resecentrum vi nyligen byggt.
<B>? Men varför sprack den här andra etappen för ett par år sedan?</B>
- Jag anser att vi den gången blev närmast lurade av Banverket, säger Jan-Olov Johnson. Först byggde kommunen om Resecentrum för cirka 90 miljoner kronor med planen framför Centralstationen och nya bussterminalen bland annat.
- Dessa 90 miljoner stod i huvudsak Norrköpings kommun för. När vi sedan skulle igång med etapp två, ombyggnaden av bangården för cirka 450 miljoner, skulle Banverket stå för huvuddelen, men då backade man plötsligt ur och där stod vi med ett halvfärdigt Resecentrum.
- Så om man nu lyckas trycka på Banverket så att den här ombyggnaden kommer igång snarast, är det givetvis mycket positivt, säger Jan-Olov Johnson.
<b>Gång- och cykeltunnel</b>
- Och då inklusive den gång- och cykeltunnel från parken utanför Druvan, under Norra Promenaden och under järnvägsspåren, med uppgång till de olika perrongerna.
- Sedan finns det även en etapp nummer tre, nämligen anläggandet av en stor bilparkeringsplats på Butängssidan, med anslutning via gångtunneln till Resecentrum, tillägger Jan-Olov Johnson.
Björn Eriksson framhåller också att den här ombyggnaden inte ska kopplas till ett beslut om Ostlänkens byggande:
- Nej, ombyggnaden av Norrköpings bangård måste behandlas som ett fristående projekt. Länsstyrelsen har tidigare vid ett flertal tillfällen framfört detta till såväl regeringen som Banverket och nu fick vi ännu ett tillfälle till detta, fastslår Björn Eriksson efter mötet med Bo Bylund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!