– Det handlar om att underlätta för våra kunder att göra lite mer medvetna och hälsosamma val, utan att komma med pekpinnar, säger Per Arén, ägare till de båda butikerna som blir först ut i Östergötland med den nya märkningen.
Grönt, gult, rött och svart.
Det är färgerna som i stigande farlighetsgrad ska tala om för kunder hur mycket socker det är i de olika livsmedlen.
Personalen har under de senaste dagarna märkt upp de flesta varorna i butikerna.
– Man märker att kunderna blir mer och mer medvetna. Med fyra enkla färger visualiseras fakta, säger Per Arén.
Bakom initiativet ligger företaget Sockerchecken.
– Den stora aha-upplevelsen för konsumenterna kommer inte att bli på godishyllan, där vet man redan att produkterna är sötade, säger Mattias Andersson, vd för Sockerchecken.
– Istället uppmanar jag kunderna att vara lite extra uppmärksamma bland hyllorna för bröd, juice och flingor.
Själva idén är det multientreprenören Pigge Werkelin som står för. Han har länge varit medveten om hur mycket socker kan skada vår hälsa.
– Men det är inte helt lätt att hitta det dolda sockret. Man måste vara kemist för att fatta det som står, och så är det väldigt liten text, säger han.
– Konsumenterna får nu tillgång till kunskap som hjälper dem att göra medvetna val. Det är ingen pekpinne, utan ett pedagogiskt hjälpmedel för ”vanligt folk”.