Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Butängen blir 2000-talets "Nya staden"

NORRKÖPING: Av vårt gamla invanda småindustriella Butängen ska ju bli 2000-talets "Nya staden", en ny värld för nya tiders tjänstesektor och människor.
Planeringen går vidare, det laboreras med alternativ det ena mer spännande än det andra.
Resecentrums hela spårområde t ex - ska det sänkas ner i marken? Eller höjas upp?

I Drottninggatans förlängning på det nya Butängen, kring år 2030 kanske. Så som man föreställer sig denna nya värld i den fördjupade översiktsplanen.

I Drottninggatans förlängning på det nya Butängen, kring år 2030 kanske. Så som man föreställer sig denna nya värld i den fördjupade översiktsplanen.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-02-16 06:00
Utgångspunkten för planerandet, inte helt obekant för Folkbladets läsare, är den omdaning av Resecentrum som förutses när väl spaden satts i jorden för Ostlänken. Detta ska ju också, i bästa fall, kunna ske redan år 2010.
Då kommer stadsdelen Butängen med ens i ett helt nytt läge, mitt i stan, och med så nära till tåg och långdistansbussar som man alls kan tänka sig.

2020 och därefter
Om järnvägsspåren får ligga kvar som idag blir de som en fortsatt barriär. Men om man nu t ex tänker sig alternativet att spårområdet sänks några meter, då kan gatuplanet dras fram över nuvarande stationsområdet. Drottninggatan, med spårväg och allt, kan dras vidare över till Butängen.
Med sådant laboreras i den färska fördjupade översiktsplanen för södra Butängen. Där man dock inte binder sig, utan redovisar olika alternativ.
Fram till 2020 handlar det mest om området mellan Norra Promenaden och järnvägen (som kan få aningen ändrad sträckning, som lämnar nya fria ytor). I det skedet kan vidare Fredriksdalsgatan komma att i vardera änden bindas samman med Ståthögavägen och Stockholmsvägen.
Mellan 2020 och 2030 kan sedan tiden komma för omdaningen av området mellan Fredriksdalsgatan och järnvägen. Där försvinner då allt av nuvarande bebyggelse till förmån för kontor, bostäder, service. 2-3.000 bostäder och 4-6.000 arbetsplatser ska det kunna bli utrymme för.
Kring den överbyggda järnvägen tänker man sig, i direkt anslutning till Resecentrum, märkesbyggnader där några gärna kan få vara höga. Det ska synas, att detta är en central plats av särskild betydelse. Resecentrum ska få två framsidor, med stor tillgänglighet.
I Drottninggatans förlängning ser man en framtida utvidgning mellan höga byggnader; till ett stort torg eller varför inte en Norrköpings "Central Park".

Binds samman
Även någon parallellgata till Drottninggatan tänks dras vidare över till nya Butängen. Dessa hittills så vitt åtskilda delar av staden ska på så vis bindas samman "med stadsmönstrets övergripande linjer".
Ett intensivt planerings- och utredningsarbete pågår nu, i ett antal olika led. Stora investeringskostnader kommer det att handla om, och frågan blir bl a hur mycket som Banverket ställer upp med och vad som kommer att krävas av Norrköpings kommun.
Bortanför år 2030 kommer sedan, utifrån den nuvarande planeringshorisonten, turen till återstoden av Butängen. Från Fredriksdalsgatan, och bort till Ståthögavägen.
Den här fördjupade översiktsplanen för södra Butängen bör kunna tas i slutet av 2008. Till dess ska då ett och annat ha hunnit klarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om