Busslink vill dra spårväg till konserthuset
NORRKÖPINGBusslink vill dra spårväg till Louis De Geer.- Det är tekniskt genomförbart och vi har redan börjat projektera på det, säger Harald Horntvedt, trafikområdeschef.
Busslinks trafikområdeschef Harald Horntvedt vill se en spårväg till Louis de Geer. Ett alternativ är att dra spåret från Drottninggatan till Repslagaregatan och Gamla torget. FOTO: JANNE FORSBY
Foto: Fotograf saknas!
- Det senare är mest logiskt ur spårsynpunkt, men inte ur trafiksynpunkt eftersom det är så många parkeringsplatser där. Förmodligen är det mest förnuftigt med spår längs Repslagaregatan, säger Harald Horntvedt.
Enligt Harald Horntvedt klarar spårvagnarna Repslagaregatans backe mot torget. Förr hade spårvagnarna inga problem att klara den ännu brantare backen i Kungsgatan.
Spåret till Louis De Geer är ett av de projekt som ligger Busslinks Harald Horntvedt allra varmast om hjärtat.
- Louis De Geer är Norrköpings hjärta och från kommunens sida har planerna mottagits positivt, säger han.
Han medger att han är visionär, men påpekar att han också är realist och att projektet är genomförbart.
När tror du då vi kan åka spårvagn till Louis De Geer?
- Till sommaren 2004, svarar Harald.
Maud Ohlén som är ordförande i kollektivtrafiknämnden hade inte hört talas om planerna när vi ringde upp henne på fredagen. Men hon tycker att idén låter trevlig:
- Det är en kul idé. Spårvagnen är en stark Norrköpingssymbol och det finns en poäng att leda den till Louis de Geer, som har en så stor betydelse för staden.
- Det finns många luftburna idéer som blir verklighet, även om det i ett första skede låter som enbart visioner och drömmar. Men några kommunpengar till projektet är det inte frågan om.
Enligt Harald Horntvedt är en kommunal finansiering heller inte aktuell.
- Det är inte frågan om att det ska betalas av skattebetalarna, utan av olika sponsorer, säger Harald Horntvedt.
Han uppskattar att kostnaden för spårvägen inte är inte större än mellan en halv och en miljon kronor. Vilka företag sponsordiskussioner förs med vill trafikområdeschefen inte kommentera.