Bo Jingestig är skyddsombud på Veolia och jobbar bland annat med förarstöd. Han tycker att problemet med gröna laserpekare är svår. Buss- och spårvagnschaufförerna är utsatta men det finns inte mycket säkerhetsåtgärder man kan vidta. Polisen har skyddsglasögon men inte busschaufförerna.
- För oss är det inte tänkbart, säger han.
Det skulle inte gå att göra med dessa skyddsglasögon, i synnhet inte på kvällar och nätter - den tid som chaufförerna är mest utsatta. Och sen tycker han att det sänder fel budskap.
- Ska vi acceptera och säga att "nu utrustar vi oss" och så kan de hålla på? frågar han retoriskt.
Titta bortBo Lingestig och Veloia ska nu gå ut med råd till chaufförerna att inte försöka kolla var laserstrålarna kommer i från eftersom risken är stor att man då bländas. I stället ska de titta bort.
- Det räcker att de ser vilket håll det kommer ifrån, och det märker de i regel, förklarar Bo.
Bland personalen på Veolia är det nu en del som redan innan tyckte det var obehagligt att köra kvällar och nätter på helgerna som nu tycker att det är än mer obehagligt.
"Måste reagera"Bo Jangestig tycker att polisen borde ta tag i problemet lite mer. Han säger att polisen känner till ungdomsgängen ganska väl och att de borde kunna få tag i de som gör det här.
- Det är känsligt det här men samtidigt måste man reagera, säger han.