Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bussbolagen kritiska mot Östgötatrafiken

NORRKÖPING
Nu får Swebus stöd från flera andra bussbolag, bland annat Busslink, i sitt krav på att länsrätten ska tvinga Östgötatrafiken att göra om upphandlingen av kollektivtrafik för nästa år.
Bussbolagen har till och med begärt att länsrätten ska gå in och avbryta upphandlingen omgående i avvaktan på definitivt beslut. Något som länsrätten sagt nej till.

Norrköping2003-04-30 00:00
Skälen för bussbolagens missnöje är att de inte anser att Östgötatrafiken är tillräckligt detaljerad i sin beskrivning av den kommande trafiken.
De vänder sig också mot att Östgötatrafiken skrivit in regler om vite om inte bussbolagen ser till att bussarna håller en viss innetemperatur (15 grader).
Östgötatrafiken har heller inte specificerat tidtabeller och spilltider för den kommande trafiken.

<b>Minus 15 procent</b>
En minskning med ca 15 procent har förutspåtts i anbudsunderlaget, men inte var och hur minskningen ska ske. Minskningen är något Östgötatrafiken räknar med på grund av att kunderna (dvs östgötakommunerna) måste hålla ner sina kostnader.
- Viteskraven kan betyda att vi måste betala 600 miljoner kronor i vite, säger Leif Enebrink, vice VD på Swebus.
- Nästan surrealistiska krav, säger Sven-Olof Elimä, anbudsansvarig på Busslink, i ett uttalande på Busslinks hemsida.
Surrealistisk torde i sammanhanget overkliga, mardrömslika.

<b>Välkomnar tolkning</b>
Harald Horntvedt, Busslinks trafikområdeschef, vill inte närmare kommentera Swebus skrivelse.
- Jag välkomnar länsrättens tolkning av upphandlingsreglerna. I stort sett har jag annars samma uppfattning som Swebus.
Busslink sköter buss- och spårvagnstrafiken i Norrköpings tätort på entreprenad för Östgötatrafiken..
- Eftersom bussbolagen inte kan ställa upp på Östgötatrafikens kvalitetskrav ska de heller inte lämna några anbud, säger Leif Enebrink enligt hemsidan.

<b>För höga krav?</b>
- De tycker tydligen att vi ställer för höga krav, säger Leif Johansson, VD för Östgötatrafiken.
Han har i övrigt avböjt att kommentera bussbolagens kritik i avvaktan på beslutet i länsrätten.
Östgötatrafiken företräds av advokatfirman Delphi & Co i Linköping, juristerna Christina Thorsson och Ulrika Grenerfors.
- Upphandling av kollektivtrafik i Östergötlands län har genomförts på ett likartat sätt under de senaste 15 åren, skriver de till länsrätten.
- Förutsättningarna för att lämna anbud måste sålunda vara väl kända för Swebus, eftersom Swebus har deltagit i tidigare upphandlingar och fått ett flertal trafikuppdrag.

<b>Orimliga krav</b>
Att i förväg redogöra för tidtabeller och detaljerade planer för upp till åtta år som anbuden i vissa fall handlar om är en orimlighet, anser de båda juristerna.
- I så fall skulle man bara kunna träffa ettåriga avtal.
De anser att Swebus slutsatser är grundade på en felaktig uppfattning om förutsättningarna för kollektivtrafik med buss i Östergötlands län.
Stridsfrågan om vitena, dvs straffavgift om inte bussbolagen lever upp till kraven, kommenterar Delphi-juristerna:
- Det är möjligt att uppnå kraven på 15 grader i bussarna. Det är också möjligt att installera tillsatsvärme. Många kundsynpunkter till Östgötatrafiken gäller just temperaturen i bussarna.
- Östgötatrafiken anser att trafikentreprenörerna i vissa fall har missbrukat Östgötatrafikens förtroende vad gäller temperaturen..
- Av den anledningen är temperaturkravet vitessanktionerat i kommande avtal.
Med andra ord: Skyll er själva, det är ni som fuskat med värmen i bussarna.

<b>600 miljoner!</b>
Att det skulle kunna bli frågan om så höga viten som Swebus talar om, dvs 600 miljoner kronor, avvisar juristerna bestämt.
- Den beräkning som gjorts i inlagan får därför betraktas som Swebus egen bedömning av vilken uppfyllandegrad av avtalsförpliktelserna samt vilka brott mot avtalad kvalitet som Swebus kan komma att göra sig skyldig till, skriver juristerna i ene giftdrypande kommentar.
Ett så högt vite förutsätter att ingen av Linköpings 50 bussar klarar att hålla 15 grader under någon tur under en hel månad.
Något skäl för länsrätten att stoppa upphandlingen finns alltså inte, menar Delphi-juristerna på Östgötatrafikens vägnar.
Folkbladet har tidigare berättat om Swebus klagomål, nu har alltså även Busslink anslutit sig till klagomålen. Den tredje stora bussentreprenören i Östergötland är Linjebuss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!