Bussar och personal byts ut i kollektivtrafiken
Sjuka göre sig icke besvär.Rekryteringen pågår för fullt till de "nya" jobben som busschaufför och verkstadspersonal till busstrafiken i Norrköping. Men hur många som verkligen anställs av den uppsagda Busslink-personalen är fortfarande oklart.Även bussarna ska bytas ut till den 13 juni. En kostnad som fördyrar kollektivtrafiken framöver.
Mot detta riktas nu skarp kritik från facket, Kommunal Östergötland. Framför allt mot Östgötatrafiken som upphandlat trafiken genom anbud.
- Östgötatrafiken kunde mycket väl ha ställt som villkor att Connex skulle ta över personalen, säger Mats Forsström, ordförande i Kommunals sektion 4 (kollektivtrafiken i Östergötland).
Inte möjligt
Enligt Östgötatrafikens ordförande Bo Holm så var detta inte möjligt att sätta som villkor.
- Det är bara viljan som fattas. Enligt juristerna på LO och TCO så är det fullt möjligt att ställa såna villkor i en upphandling, säger Mats Forsström.
- Exakt hur många som ställs utanför går inte att säga ännu. Vi har ingen koll på hur många som erbjudits jobb, säger Bosse Lingestig, verkstadschef i Norrköping och kommunalare.
Han är också f d sektionsordförande i Busslink-klubben.
- Det positiva är att det nu är ett långt avtal, säger Lingestig.
Sju år med möjlighet till förlängning till tio år är avtalet mellan Östgötatrafiken och Connex. Något som åtminstone innebär en viss trygghet för dem som anställs.
Dystert läge
- För dem som inte erbjuds nytt jobb är läget dystert. Det finns inte så många andra företag som anställer busschaufförer eller verkstadspersonal, säger Bosse Lingestig.
Den 13 juni ska Connex ta över busstrafiken i Norrköping från Busslink. Resultatet av den upphandling som skedde under stort rabalder i fjol. Bland annat misstänktes de inblandade bolagen för att ha samarbetat i offertgivningen. Konkurrensverket gjorde en s k gryningsräd. Misstankarna avskrevs senare. Connex vann anbudsgivningen.
Alla sas upp
Det innebar bl a att all personal i Busslink sades upp. Connex får i stället nyanställa den personal man anser sig behöva - och vill ha.
Stockholm är den enda upphandlare som i avtal värnat om de tidigare anställda när man bytt entreprenör. Det visar en sammanställning som tidningen Kommunalarbetaren gjort.
I Dalarnas län fick alla utom fem personer med fackliga uppdrag nytt jobb.
I Blekinge län har fackligt aktiva också ställts utanför.
I Jämtlands län vägrades sjukskrivna nytt jobb.
Lackas om
Entreprenörbytet betyder också att bussarna ska bytas ut. De fordon som nu rullar i Norrköping ska lackas om och sedan köras i Stockholm där Busslink fortfarande kör.
Connex ska också köra spårvagnarna i Norrköping men det sker på uppdrag av Enista som i sin tur ägs av Sydkraft. Vagnarna behöver till skillnad från bussarna därmed inte bytas ut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!