Buss till Linköping varje kvart
En kraftig ökning av expressbusstrafiken mellan Norrköping och Linköping, med avgångar varje kvart vardagar. Det föreslår en färsk konsultutredning, som gjorts inom ramen för det s k Storstadsprojektet. För Östgötapendeln är kapacitetstaket nämligen i stort sett nått.
Foto: Svensson Robert
Kapacitetstaket är nämligen nått, och därtill råder det skärpt konkurrens med olika intressenter som vill utöka sin trafik på stambanan. Idag tvingas både godstransporter och annan trafik över till E4, eftersom stambanan inte klarar av att svälja mer. Det vill säga så länge Ostlänken inte har byggts - men den tiden ser ju ut att kunna vara länge än. Dessutom kommer trycket mot pendeltågen att öka, när de nästa år börjar stanna i Kimstad. Enda möjligheten att öka kollektivtrafikens del av pendlingen är att sätta in bussar, betydligt fler bussar - och expressbussar ska det då vara. Det resonemanget förs i en rapport från konsultfirman RFÖ, gjord av Stefan Dahlskog och Mats Helander. Den har gjorts inom ramen för Storstadsprojektet, där Norrköping, Linköping, Östsam samt även statliga Nutek bidrar med pengar. Ett måste
En av utgångspunkterna för projektet är att främja en långsiktig befolkningsökning i regionen. Detta är ju också ett måste, om det ska kunna bli någon "Fjärde Storstadsregionen" av det hela. Men för att befolkningen ska öka krävs att arbetstillfällena blir fler, och då även genom att att man minskar på tidsavstånden inom regionen. Till exempel genom att göra det lättare, och snabbare, att ta sig mellan Norrköping och Linköping och till olika arbetsplatser där. Konkret föreslår rapporten här kvartstrafik med expressbussar måndag till fredag fram till kl 19, och sedan timmestrafik lördagar och söndagar. I Norrköping skulle då exempelvis varannan tur kunna börja/sluta i Lindö resp Vrinnevisjukhuset, och i Linköping på motsvarande vis i Mjärdevi resp Ekholmen. Kortare restid
Varje förkortning av restiden är viktig, och kommunerna uppmanas försöka minska bussarnas restid vid in- och utfarterna till stadskärnorna. Det kan ske genom sådant som bussprioritering i korsningarna och ombyggnad av körfält. Enligt en tidigare utredning av Trivector skulle, med restiden förkortad från nuvarande 40 minuter till 35, antalet resor på bussarna kunna förväntas öka med 20.000 per år. Detta alltså Ostlänken förutan. Om och när den kommer skapas emellertid, genom de flera spåren, förutsättningar att utöka pendeltågstrafiken. Då är det en fördel, om man genom expressbussarna redan lyckats få upp pendlandet. Rapporten blickar också framåt mot ett tredje, ännu mer avlägset, planeringsläge - när nämligen hela Götalandsbanan är utbyggd. Alltså snabbjärnvägen Stockholm-Göteborg, av vilken Ostlänken då kommer att utgöra en del. Krymps igen
Då bedöms utrymmet för pendeltågen komma att krympas igen. Den nya attraktiva järnvägen kommer nämligen att ge en väldig ökning av antalet både fjärrtåg och godståg på banan. Bruttokostnaden för expressbussarna beräknas till 30 milj kr i dagens prisnivå (25 procent dyrare om man kör på biogas). Biljettintäkterna bedöms då ge 15 milj kr, varför nettokostanden för de båda kommunerna alltså blir 15 milj kr. Idag ligger nettokostnaden för expressbussarna på 5-6 milj kr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!