Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Brobygge sätter stopp för segelfartyget i hamnen

Framtiden för det flytande hotellet segelfartyget Libelle är osäker. När en ny gång- och cykelbro över till Inre hamnen ska byggas har kommunen sagt upp kontraktet för kajplatsen vid södra kajen.

Bert Berglund, 69, och Anna Houtkamp som driver hotell, närmast ett vandrarhem, på segelfartyget Libelle vid södra kajen har blivit uppsagda från sin kajplats. Strax bakom dem ska en gång- och cykelbro över till Inre hamnen byggas.

Bert Berglund, 69, och Anna Houtkamp som driver hotell, närmast ett vandrarhem, på segelfartyget Libelle vid södra kajen har blivit uppsagda från sin kajplats. Strax bakom dem ska en gång- och cykelbro över till Inre hamnen byggas.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2021-09-04 07:00

Det tvåmastade segelfartyget Libelle, byggt 1930, har legat vid södra kajen i Norrköping sedan 2011. Hon var tänkt att ligga vid Riddarholmen i Stockholm, men när ägaren Bert Berglund inte fick någon kajplats i huvudstaden blev han väl mottagen i Norrköping istället.

2015 började han med bed & breakfast, men var tvungen att söka en rad tillstånd och bygga om båten för att kunna ha ett hotell här, med enklare standard, närmast ett vandrarhem, med hytter med kojer och en restaurang med rättigheter. Pandemin gjorde att det inte blev så många gäster förra året. Den här sommaren var den första riktiga säsongen, med mycket folk och fina recensioner på hotellsajter.

Men efter fem års sökande av tillstånd och ombyggnadsarbete, bland annat med ett restaurangkök, och en investering i totalt tre miljoner i fartyget ser det nu ut att ta slut när det just börjat. Kommunen har sagt upp kontraktet för kajplatsen till årsskiftet.

En gång- och cykelbro ska byggas över Strömmen, en bro som ska förbinda den södra kajen med det nya bostadsområdet Inre hamnen. Om den bron inte blir öppningsbar stängs den inre delen av hamnen för segelfartyg.

På kommunens visionsbilder av Inre hamnen ligger det ett segelfartyg här och bron är öppen – men det är oklart om det blir så. Kommunen som tidigare, år 2019, fått okej för en öppningsbar bro av mark- och miljödomstolen, har gått in med ännu en ansökan, om alternativet en fast bro, en ansökan som inte är avgjord ännu.

Bert Berglund har i ett yttrande till kommunen, länsstyrelsen och mark- och miljödomstolen tryckt på om att bron ska vara öppningsbar och att Libelle ska kunna vara kvar i Norrköping, på samma plats eller på en ersättningsplats utanför bron. 

Allt fler segelfartyg försvinner från Sverige.

– Överallt är det så att man bygger, precis som här, och sedan bygger de bort kajerna så inga båtar får finnas längre vid vattnet, utan bara bostadsrätter, säger Anna Houtkamp som driver hotellet/vandrarhemmet tillsammans med sin man, skeppare Bert.

De har inte mycket hopp om en framtid i Norrköping. Alternativen nu är att söka en ny plats någonstans i landet, sälja båten, vilket är svårt, eller att skrota den. 

– Det är ganska sorgligt. Den här resan kanske är över, säger Bert Berglund som tycker att det är tråkigt för Norrköpingsborna om man stänger av hamnen.

Blir bron öppningsbar eller inte?

– Vi väntar på de besluten, till projektet från våra beställare. Som det är nu projekterar vi för att ha båda de alternativen, säger Ola Brånäs, projektledare för Inre hamnen.

Den nya ansökan är inte för att välja bort att ha bron öppningsbar, säger Brånäs, utan för att ha två alternativ.

Libelle har fått sin kajplats uppsagd till årsskiftet. Varför?

– Det kommer inte att vara förenligt med att vi bygger bron. Då behöver vi ha platserna lediga. Det hänger inte ihop med avgörandet om den ska vara stängd eller inte, utan det hänger ihop med själva produktionen.

Gång- och cykelbron ska byggas nästa år.

– Från projektets sida ser vi gärna en öppningsbar bro, men som det ser ut behöver vi ha båda de alternativen med oss, säger Brånäs.

– Det är mycket som talar för båda alternativen. En öppningsbar bro är lite mer komplicerat, men det är ju så att det ger ju ett annat liv åt hamnen. Vi vill ju ha den här känslan av att vi är en hamnstad fortsatt, i inre hamnen. Så det är mycket som talar för att ha en öppningsbar, för livet i hamnen, men samtidigt är det en kostnad. Beslutet om en fast eller öppningsbar är inte taget än, säger Gunnar Cederberg, avdelningschef mark och infrastruktur vid samhällsbyggnadskontoret.

Det är ett principiellt, och politiskt beslut, som också hänger ihop med den bro som planeras längre ut, vid nyligen återupptagna projektet Johannisborgsleden.

– Den tittar vi också på nu, om den bron ska vara öppningsbar eller fast. Blir den bron fast försvinner lite grann av intresset. Några båtar kan smita under, men det har betydelse hur det beslutet landar, och det beslutet är heller inte taget, säger Gunnar Cederberg.

I investeringsbeslutet för gång- och cykelbron står det "ej öppningsbar", en skrivning som enligt kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) troligen tas bort vid tilläggsbudgeten i oktober, för ett senare ställningstagande när projekteringen är klar. Vikmång talar om en avvägning mellan mervärde, nytta och ekonomi.

Fakta

Segelfartyget Libelle, ett enklare hotell vid södra kajen, har sagts upp från sin kajplats, från årsskiftet.

En gång- och cykelbro ska byggas över Motala ström, från den södra kajen över till Inre hamnen.

Frågan om gång- och cykelbron ska vara öppningsbar eller inte är inte avgjord ännu. En fast bro skulle stänga in Libelle där hon ligger nu. Det är heller inte klart om bilbron vid kommande Johannisborgsleden längre ut ska vara fast eller öppningsbar. Blir den fast kommer bara motorbåtar under.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!