– Man kan inte kringgå regelverket som finns, det kan få förödande konsekvenser. säger brandinspektör Daniel Svanér vid räddningstjänsten i Finspång, som genomförde inspektionen. Han tillägger:
– Det här boendet ligger i Hävla. Dit tar det runt 40 minuter med tung lastbil från Finspång. Visserligen har vi räddningstjänsten i Rejmyre på närmare håll, men där finns inte samman kapacitet.
Sedan 2013 har Migrationsverket haft ett avtal med Tofta Snickeri AB i Varberg, avseeende asylboendet i Hävla. Avtalet har gällt för drygt 150 asylsökande.
Det var i samband med en upphandling som räddningstjänsten i Finspång, i slutet av december förra året, upptäckte bristerna i brandsäkerheten. Bland annat handlade det om konstruktionen av väggarna mellan rummen.
– Enligt regelverket ska de klara att stå emot 60 minuter innan branden går igenom. Här uppskattar vi tiden till runt 30 minuter. Reglerna för den typen av boenden kan jämföras med dem för hotellbyggnad, säger Daniel Svanér.
Dessutom upptäcktes att de håligheter som uppstått när kablarna till brandlarmen dragits, inte tätats korrekt.
– Här har man brutit bärigheten i väggarna, vilket man måste i sådan här fall, men då ska man också täta på rätt sätt, säger Daniel Svanér.
I protokollet framgår även av handlingarna till brandlarmen, som ska finnas tillgängliga, saknades, liksom de dokument som anger när larmen kontrollerades. Några vägledande markeringar fanns inte heller.
Den 15 februari i år skickade Migrationsverket en begäran till Tofta Snickeri AB om att rätta till åtgärderna. Företaget fick tio dagar på sig, men vid återbesöket visade det sig att bristerna fanns kvar.
– Några mindre justeringar hade gjorts, men de var inte fackmannamässigt utförda, säger Daniel Svanér.
Migrationsverket tog då beslutet att häva avtalet med omedelbar verkan. Migrationsverkets presstjänst uppger att man därifrån inte har möjlighet att nu svara på fler frågor kring detta på grund av tidsbrist med anledning av terrordådet i Stockholm.
Ulf Andersson, Tofta Snickeri AB, är företagets kontaktperson med Migrationsverket. Han säger att ansvaret helt ligger på fastighetsägaren.
– Vi låg på där för att bristerna skulle åtgärdas, men till slut blev det för sent. Det är tråkigt för både boende och personal, säger han. Mer än så vill han inte kommentera.
Fastighetsägaren har sökts på flera olika sätt, men inte gått att nå.