Brev från en misstänkt TV-innehavare
Radiotjänst i Kiruna AB Kära Lisbeth!Jag tackar så hjärtligt för din utförliga beskrivning "OM TV-INNEHAV". Du begär nu mer information om min tv-mottagare innan avanmälan kan ske. Här kommer den:
Bergen växer på Återvinningen - att göra sig av med en gammal tv är ett intet mot att göra sig av med kravet att betala licens... FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Några månader senare hittade jag den och förstod att det INTE var lille Abbe som lekt med den utan snarare hans hulda moder, som räddat fjärrkontrollen undan hans nyfikna fingrar. Den låg nämligen i en mycket högt placerad brödkorg och där hade jag aldrig kommit på tanken att leta.
Nåväl. I samma veva flyttade jag från ett hus till ett annat och TV-apparaten följde med men jag installerade den aldrig och den TV-antenn, som fanns på huset, försvann i samband med att taket lades om. Jag fortsatte emellertid att betala mottagaravgiften eftersom jag var lite hjärtnupet förtjust i public serviceradio och tyckte att det i och för sig var OK att betala för radioprogrammen även om jag inte hade någon glädje av TV:n. Och själva apparaten fanns ju i alla fall kvar och bara det innebär, som du så ordentligt påpekar i ditt brev, att man måste fortsätta betala mottagaravgift.
I juni i år hade jag besök från Tyskland och besökaren ville gärna se en EM-match mellan Tyskland och något annat land och då letade jag fram apparaten ur en skrubb och försökte få igång den. Det gick inte och min kompis fick överleva utan EM-match. Något senare - innan jag kastade ut apparaten - försökte jag i alla fall undersöka om felet gick att avhjälpa genom att skaffa nya batterier till fjärrkontrollen. När det inte hjälpte, och jag samtidigt fick ett inbetalningskort från er, skrev jag ett brev och meddelade er att jag numera inte längre hade någon TV och följaktligen inte heller tänkte betala någon mottagaravgift. Min hjärtnupenhet när det gäller public serviceradion har med tiden minskat i styrka och efter den här korrespondensen är den helt försvunnen.
Jag kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen i mitt brev till Radiotjänst men andemeningen var i alla fall att jag inte längre är innehavare av någon TV och därför inte vill ha några fler inbetalningskort. I verkligheten stod TV:n begravd i en stor skräphög på gårdsplanen, övertäckt av byggavfall och grenar från beskärningen av plommon- och körsbärsträd. Eftersom TV-apparater inte får slängas hur som helst - varken i komposttunnan eller tunnan för brännbart material platsar de - var min avsikt att så småningom packa den tillsammans med annat skrymmande avfall i en sopcontainer, som man kan hyra från Enista över en helg.
I detta läge kommer ditt brev där du påpekar att jag fortfarande ska betala mottagaravgift om min TV är hos en reparatör eller om min TV visserligen är trasig men "möjlig att reparera". Det förefaller mig i och för sig osannolikt att en TV-apparat, som legat i en skräphög på gården sedan i somras, skulle vara möjlig att reparera men osvuret är ju bäst. Själv kan jag inte bedöma reparerbarheten och du skriver inte vem som fastställer att en TV är "möjlig att reparera". Jag är också osäker på om en skräphög på gården räknas som min "bostad" eller ej.
Fylld av ångest förödde jag därför min ungdom gångna helg med att systematiskt gräva mig igenom skräphögen - och passade på att såga kaffeved av en del av plommon- och körsbärsgrenarna - ända tills jag nådde TV:n. Nu har jag fraktat den till Returpunkten i Norrköping, men där lämnar de inte något mottagningsbevis, så jag begriper inte hur jag ska kunna övertyga er om att jag inte har någon TV. Ni får väl helt enkelt komma hit och kolla. Kvällar och helger är jag för det mesta hemma men det är kanske säkrast att ni ringer innan ni kommer så att ni inte åker i onödan. Jag bor inte i tätorten utan en bit ut på landet. Annars vet jag inte vad jag ska göra för att lyckas avanmäla mitt TV-innehav. Är det någon mer information ni behöver?
<B><I>Med vänlig hälsning
Wiwi Samuelsson</B></I>
<B>PS.</B> Svaret på detta mejl kom prompt från Radiotjänst:
Hej! Det här är ett automatiskt svar från Radiotjänst i Kiruna AB. Om vi behöver kontakta dig angående ditt ärende, gör vi det inom 2-3 veckor. Observera att vi INTE kan behandla svar som görs på detta automatiska meddelande. Vänligen bibehåll meddelandehistorik vid all mailkorrespondens.
--------
Vad sjutton är "meddelandehistorik"? Var finns den? Hur ska jag bibehålla den? Hjäääääälp!