Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bränslepriser hotar att slå ut lågprisflyg

Höjda bränslepriser försätter lågprisflygbolagen i kris.  - Det är spännande att följa flygnyheterna just nu, säger Thomas Sjölander, ansvarig för utvecklingen av flygplatsen i Norrköping.

Bra för Norrköping om det skulle gå riktigt illa för Ryanair.

Bra för Norrköping om det skulle gå riktigt illa för Ryanair.

Foto: Anders Wiklund / SCANPIX

NORRKÖPING2008-07-04 03:00
Att bränslekrisen slår hårdast mot lågprisbolagen beror på att de redan har så slimmade kostnader att det inte finns mer att skära ner på. Lågprisbolaget Ryanair, som flyger från Skavsta, försöker minska sina kostnader genom att uppmana sina passagerare att inte resa med bagage, uppger Dagens Industri.. Välkommet för Ryan
På så sätt behövs färre vid incheckningen och färre folk som lastar ombord väskor på planen. I en kommentar säger Ryanairs Nordeuropachef Wilhelm Hamilton att de välkomnar utvecklingen eftersom det innebär att flera av deras konkurrenter går i konkurs och lämnar marknaden öppen för Ryanair. Enligt Thomas Sjölander finns beräkningar som säger att cirka 180000 östgötar reste från Skavsta förra året. Av dessa skulle 75 procent aldrig åkt om resan inte vore så billig. 30 000 resenärer
- Vi tror att det finns cirka 30 000 resenärer från vårt upptagningsområde som skulle valt att resa från Norrköping eller Arlanda om inte Ryanair flög från Skavsta, säger han. - Bränslepriset drabbar ju alla, men skulle det gå riktigt illa för Ryanair kan det vara lite bra för Norrköping, säger han. Stora förändringar inom flyget kan bli följden av allt dyrare bränsle och en vikande konjunktur. - Det är inte omöjligt att flygbolagen tvingas ställa fler och fler plan på marken framöver, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om