Bransch allt fler klagar på
Allt fler företag i bostadsbranschen anmäls till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Sedan 2006 har anmälningarna ökat med 20 procent. Thomas Johansson på ARN tror ökningen beror på en stark företagsexpansion på området. - Säljer man mer kan det också bli fler missnöjda kunder, säger han.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX
Företagen följer ARN:s rekommendationer till 70 procent när det gäller kök. Snittet för alla anmälningar som ARN går vidare med är 80 procent.När Folkbladet begär ut statistik för fyra av Sveriges stora köksleverantörer visar det sig skilja en del mellan hur många anmälningar företagen får ta emot.n Noblessa (med huvudkontor i Norrköping): 47 anmälningar sedan 2004.n HTH: 21 anmälningar sedan 2004.n Ikea: 43 anmälningar sedan 2004.n Ballingslöv: 0 (noll) anmälningar sedan 2004- Generellt kan man säga att det är ganska jämnt fördelat med anmälningarna mellan stora och små företag. Att Ballingslöv inte har någon anmälan hos oss sedan 2004 kan bero på att de fått en bättre reklamationsavdelning. De kan ha satsat på att ta hand om reklamationerna innan innan de når oss, säger Thomas Johansson.Han säger att det finns stora företag i andra branscher som gjort det till regel att ge kunden rätt - även om det kanske inte alltid är befogat.Noblessa har av de fyra ovan nämnda de flesta reklamationerna till ARN. Mikael Bönnemark, marknadschef på Noblessa, förklarar anmälningarna med att företaget vuxit starkt de senaste åren.- Vi växer med 30-60 procent om året och säljer mellan 3000 och 5000 kök per år i Sverige. Det kan skapa gnissel i organisationen som leder till reklamationer. Visserligen står dessa anmälningar för ungefär en procent av våra kunder, men jag är verkligen inte nöjd med hur det har sett ut. Vår inställning är att gå i linje med ARN:s beslut i framtiden. Man ska komma i håg att kök är en komplex produkt som är unik för varje hem, säger han.Bönnemark är relativt ny på sin post på Noblessa. Han säger att företaget på senare tid byggt ut sin reklamationsavdelning.- Kunder får numera också en personlig orderhandläggare, säger han.ARN fick 2007 ta emot totalt över 9.000 ärenden. De flesta anmälningar gäller el, motor och resor. Bostadstvister kommer på fjärde plats. ARN:s beslut är en rekommendation till företaget. Företaget kan strunta i beslutet, men riskerar då att förlora i anseende hos kunderna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!