Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bransch allt fler klagar på

Allt fler företag i bostadsbranschen anmäls till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Sedan 2006 har anmälningarna ökat med 20 procent.  Thomas Johansson på ARN tror ökningen beror på en stark företagsexpansion på området. - Säljer man mer kan det också bli fler missnöjda kunder, säger han.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

NORRKÖPING2008-10-02 03:00
De senaste årens kraftiga ökning av intresset för husrenoveringar och husköp märks i ARN:s statistik. Anmälningarna om tvist mellan företag och privatperson ökar stadigt. Hittills i år har ARN tagit emot 955 anmälningar på området. Det är över 200 fler jämfört med 2007. Köksrenoveringar står för en ganska stor del av de totala anmälningarna när det gäller området bostäder. 181 stycken har ARN tagit emot från och med 2007.- Kökstvister är inte de vanligaste ärendena till oss, däremot är följsamheten för våra beslut lägre för kök än snittet, säger Thomas Johansson.70 procent
Företagen följer ARN:s rekommendationer till 70 procent när det gäller kök. Snittet för alla anmälningar som ARN går vidare med är 80 procent.När Folkbladet begär ut statistik för fyra av Sveriges stora köksleverantörer visar det sig skilja en del mellan hur många anmälningar företagen får ta emot.n Noblessa (med huvudkontor i Norrköping): 47 anmälningar sedan 2004.n HTH: 21 anmälningar sedan 2004.n Ikea: 43 anmälningar sedan 2004.n Ballingslöv: 0 (noll) anmälningar sedan 2004- Generellt kan man säga att det är ganska jämnt fördelat med anmälningarna mellan stora och små företag. Att Ballingslöv inte har någon anmälan hos oss sedan 2004 kan bero på att de fått en bättre reklamationsavdelning. De kan ha satsat på att ta hand om reklamationerna innan innan de når oss, säger Thomas Johansson.Han säger att det finns stora företag i andra branscher som gjort det till regel att ge kunden rätt - även om det kanske inte alltid är befogat.Noblessa har av de fyra ovan nämnda de flesta reklamationerna till ARN. Mikael Bönnemark, marknadschef på Noblessa, förklarar anmälningarna med att företaget vuxit starkt de senaste åren.- Vi växer med 30-60 procent om året och säljer mellan 3000 och 5000 kök per år i Sverige. Det kan skapa gnissel i organisationen som leder till reklamationer. Visserligen står dessa anmälningar för ungefär en procent av våra kunder, men jag är verkligen inte nöjd med hur det har sett ut. Vår inställning är att gå i linje med ARN:s beslut i framtiden. Man ska komma i håg att kök är en komplex produkt som är unik för varje hem, säger han.Bönnemark är relativt ny på sin post på Noblessa. Han säger att företaget på senare tid byggt ut sin reklamationsavdelning.- Kunder får numera också en personlig orderhandläggare, säger han.ARN fick 2007 ta emot totalt över 9.000 ärenden. De flesta anmälningar gäller el, motor och resor. Bostadstvister kommer på fjärde plats. ARN:s beslut är en rekommendation till företaget. Företaget kan strunta i beslutet, men riskerar då att förlora i anseende hos kunderna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om