Bottenupprekord för Systembolaget
NORRKÖPINGFörsäljningen av vin, öl, sprit slog i fjol alla rekord i Norrköping.Som nu även har gått om Linköping, sedan må då stiftsstaden ha betydligt fler invånare.4,6 milj liter såldes i Norrköping. Allra mest är det försäljningen av starköl som ökar.
? Öl: 2,3 milj liter, ökning med 15,9 procent jämfört med år 2000.
? Vin: 1,7 milj liter, ökning med 9,2 procent.
? Sprit: 306.345 liter, ökning med 3,6 procent.
? Cider och blanddrycker: 215.493 liter, ökning med 12,6 procent.
Totalt blir det 4,6 milj liter alkoholdrycker, en ökning med hela 12,3 procent. Och hälften handlar då om starkölsförsäljning - är det månne studenterna, stadens senaste stolthet, som gör sig gällande även här?
Överhuvud taget hade Systembolaget ett bra år i fjol - framgår det när bolaget nu går ut med sin redovisning. 317,3 miljoner liter alkoholdrycker såldes i landet som helhet, en ökning med 7,3 procent.
Det betyder att ökningen i Norrköping ligger klart över rikssnittet - 12,3 procent jämfört med de 7,3.
Linköping hade en mer blygsam ökning, 7,6 procent. Därmed gick Norrköping förbi Linköping i antal sålda litrar. Linköpingsborna dricker visserligen mer vin, men i allt övrigt dricks det mer i Norrköping.
Samtidigt med de nya siffrorna publicerar Systembolaget också försäljningssiffror ända sedan 1992. Det framgår då att alkolkonsumtionen i Norrköping från en hög notering 1992 sedan gick ner under 90-talet, för att så öka igen år 1999.
<b>Högsta nivån</b>
Sedan följde en klar ökning år 2000, upp över 1992 års nivå - och så en mycket kraftig ökning i fjol. I själva verket den kraftigaste ökningen hittills, upp till högsta nivån någonsin.
Som förklaring till ökningen på riksnivå anges bland annat skattesänkningen på vin i förra månaden, den har gett tydligt utslag i statistiken. Lågprisöl, lådvin, lördagsöppet är andra delförklaringar - och så norrmännen. Deras inköp i Strömstad och andra gränskommuner har legat på så hög nivå, att det påverkat hela riksstatistiken.
Och vidare:
-Det har varit låg arbetslöshet och folk har haft en hög disponibel inkomst, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg till TT. Har folk mer pengar köper de mer alkohol. Så har bryggarna satsat på billigare öl, och det har påverkat försäljningen.
Den enda minskning som noteras gäller alkoläsken, som mången häromåret trodde var på väg att locka ungdomen i fördärvet. Den drycken har tappat starkt i popularitet och kan numera, enligt Björn Rydberg, betraktas som ett "försumbart varuslag".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!