Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bostäder för 5000 på Butängen

Här ser vi Norrköpings station med glasad överbyggnad, och med en helt ny stadsdel inpå knutarna.
Det nya Butängen, med 5.000 invånare, har växt ända fram till spårområdet. Ja, i en av visionerna rentav
över detta.
Så kan det också bli, i varje fall framemot år 2030. Sådana planer tas nu fram på stadsbyggnadskontoret.

Centralen år 2030? Så kan man tänka sig Norrköpings station i framtida skepnad, med överglasningen antydd i bildens förgrund. Stationsbyggnaden - den som är dagens likaväl som gårdagens (invigd år 1866) och uppenbarligen även morgondagens - har vi till höger i bilden. Till vänster entrén till stationsområdet från den nybyggda stadsdelen Butängen. I bildens bakgrund en av de överbyggnader som kan tänkas bli över spårområdet.

Centralen år 2030? Så kan man tänka sig Norrköpings station i framtida skepnad, med överglasningen antydd i bildens förgrund. Stationsbyggnaden - den som är dagens likaväl som gårdagens (invigd år 1866) och uppenbarligen även morgondagens - har vi till höger i bilden. Till vänster entrén till stationsområdet från den nybyggda stadsdelen Butängen. I bildens bakgrund en av de överbyggnader som kan tänkas bli över spårområdet.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-11-16 06:00
Det är Ostlänken, knuten till ett nytt och modernistiskt Resecentrum, som satt fart på planerandet.
Att höghastighetstågen förr eller senare kommer kan man väl utgå ifrån. Någon gång framöver kommer man alltså att kunna pendla till Stockholm på 45 minuter. Men med det skapas då också helt nya förutsättningar.
45 minuters restid är, har det visat sig, ett slags smärtgräns för jobbpendling. Med de nya tågen blir Norrköping en direkt del av det expansiva Storstockholmsområdet.

Helt nytt läge
Att bo nära stationen, som på Butängen, blir attraktivt. Stadsbyggnadskontoret laborerar med ett framtida Butängen, där bostäder dominerar och det finns torg och kommers.
Man får då försöka föreställa sig resultatet av 20-25 års utveckling, då det kan komma att handla om 30.000 dagliga tågpassagerare i stället för som nu 10-15.000.
- Erfarenheterna visar på stor efterfrågan, när väl ny järnväg är på plats, säger stadsbyggnadsdirektör Hans Revenhorn.
Med sådana dynamiska effekter hamnar gamla Butängen i ett synnerligen centralt läge. Man har direkt entré till järnvägen, och därtill förbindelse med Norra Promenaden via tunnel och/eller gångbro. Även spårväg till Butängen ingår i visionerna.
Redan har också vissa åtgärder vidtagits just med tanke på denna framtid. Exempelvis är det därför, som kommunen på senare år övertagit en del fastigheter på Butängen.
Enligt Revenhorn planeras för ett Butängen med ca 5.000 invånare. En del av dagens verkstäder m m kan därvid säkert få stanna kvar, om än i nya byggnader.
- Andra får vi hjälpa till något annat bra läge. Men man ser ju, hur det idag fungerar i kvarteren runt Folkets hus. Där finns bostäder men också bensinstation och däckfirma. Alla kommer inte att behöva flytta från Butängen heller.

Redan nu
I de mest långgående visionerna har man till och med låtit bygga över hela spårområdet, som sänkts ner i en väldig järnvägstunnel. Fast en sådan är förstås, som Banverket enligt Revenhorn också påpekat, "väldigt dyrt".
Till stadslandskapet runt Resecentrum hör också den yta, som förr utgjorde busstation men som numera endast är hemvist för Swebus långfärdsbussar. Här ska i framtiden bli bostadshus med värdig exteriör.
- Det blir ju en byggnad, som kommer att vara mycket väl synlig, säger Revenhorn. Omgivningen med Renströmmen och Druvan gör också, att det blir höga krav på den.
Intill Busstorget ligger Sveaparken ännu som en outnyttjad resurs. Men den har myntats som en park för 2000-talet, och i den nya världen har den sin givna plats. Det är också just där, som gångtunneln under järnvägsområdet ska mynna ut.

Vara beredd
Bakgrunden till visionerna är det faktum, att Banverket tagit med start för bygget av Ostlänken i sin långtidsplan för åren 2010-2015. Järnvägsutredningen pågår nu som bäst. Var man kommer att börja någonstans har inte sagts, men Norrköpings kommun måste vara beredd på att det kan bli här.
- Satsar staten 10-12 miljarder är man självfallet angelägen om, att kommunerna också satsar, säger Hans Revenhorn. Vi känner ett stort stöd, och det är för att kunna föra en dialog med Banverket som vi tagit fram det här materialet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om