Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bort med bussarna

NORRKÖPING
Lägg ner eller minska expressbussarna mellan Norrköping och Linköping i stället för tågtrafiken till Krokek.
Det utspelet gör den politiska ledningen i Norrköping efter avslöjandet att landstinget planerar att avveckla tågtrafiken.
- Det vore helt fel att lägga ner tågtrafiken, säger kommunalrådet Mattias Ottosson (s).

Kaj Fransson var en av de lokalpolitiker som kämpade för att Krokek skulle få sin järnvägsstation. Nu ser det ut som att allt var förgäves.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Kaj Fransson var en av de lokalpolitiker som kämpade för att Krokek skulle få sin järnvägsstation. Nu ser det ut som att allt var förgäves. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2003-06-12 00:00
- Den har stor betydelse, inte minst för dem som pendlar åt Nyköpingshållet och Stockholm. Vi har också velat peka på ett möjligt alternativ till en tågnedläggning. Expressbussarna går parallellt med pendeltågen mellan Norrköping och Linköping.
- Det skulle visserligen bli en försämring för dem som ska vidare till universitetet och Saab men vi tycker det är fel att bara kritisera utan att komma med andra lösningar, säger Mattias Ottosson.
Bakom kravet att behålla trafiken står de fyra socialdemokratiska kommunalråden, riksdagsledamöterna Billy Gustafsson (s) och Louise Malmström (s) samt gruppledarna Lotta Andersson (v) och Stefan Arrelid (mp).

<b>Beslut på tisdag</b>
- Jag känner till att de gjort ett uttalande men jag har inte läst det. Innan jag låtit Östgötatrafiken göra en utvärdering av alternativen vill jag inte kommentera det närmare, säger Paul Håkansson, ordförande (s) i landstingsstyrelsen.
Det är landstingsstyrelsen som på tisdag ska fatta beslut om den regionala och tvärkommunala kollektivtrafiken ska se ut framöver.
En princip har hittills varit att landstinget resp kommunerna betalar hälften av kollektivtrafiken med skattemedel medan resenärerna betalar hälften via taxorna.
- Med den kostnadsökning vi räknar med är det knappast realistiskt att behålla den fördelningen, säger Paul Håkansson.
- Vi måste helt enkelt betala mer med skattemedel. Höjer vi taxorna för mycket så minskar resandet och man tjänar ingenting på det.
- Vi ökar landstingets anslag till kollektivtrafiken trots stora besparingskrav på hälso- och sjukvården.
Landstinget räknar med att öka sitt anslag till kollektivtrafiken med 50 miljoner kronor till 200 miljoner kronor.

<b>Fattas 50 miljoner</b>
Trots det så fattas det runt 50 miljoner kronor för att den gemensamma trafiken, den som landstinget och Östsam svarar för, ska gå ihop. 50 miljoner måste alltså kostnaderna minskas med, trots det höjda anslaget.
En del av den kostnadsminskningen är alltså nedläggningen av tågtrafiken Norrköping-Krokek. En kostnadsminskning med ca 4,6 miljoner kronor, pengar som SJ ska ha för att tågen ska stanna i Krokek.
I gengäld måste man alltså öka busstrafiken.
- En nettobesparing på mellan 3 och 3,5 miljoner 2006 är en rimlig beräkning, säger Anders Lennartsson, utvecklingschef på Östgötatrafiken.
Det är bara det att landstinget sparar pengarna medan kommunen får betala merkostnaden för bussarna.

<b>Hotade linjer</b>
I det nedskärningsalternativ som nu ligger som förslag finns bl a:
Nedläggning av linje 535 Åtvidaberg-Valdemarsvik och 511 Söderköping-Linköping.
Förslaget att lägga ner 511 innebär, förutom att Söderköpingsborna måste åka via Norrköping för att komma till Linköping, att Söderköpings kommun måste förstärka linje 471 mellan Västra Husby och Söderköping för att klara alla skolelever. Kostnad: ca 1 miljon.
Även Valdemarsviks kommun måste ordna skolskjutsar när linje 535 försvinner. Kostnad: ca 1 miljon.
Halvering på linjerna 50/51/59 Finspång - Linköping.
Minskning med en tredjedel på linjerna 42/43/47/48/49 Norrköping-Linköping.
Minskning med en fjärdedel på linjerna 450/459 Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik och linje 410 Finspång - Norrköping.
De riktlinjer som landstingsstyrelsen har att ta ställning till innebär att man i första hand lägger pengarna på arbets- och utbildningsresor.
Man minskar parallelltrafiken där tåg/expressbuss/linjebuss går parallellt.
Men minskar trafik med låg egenfinansiering, dvs få passagerare.
Den planerade pendeltågtrafiken till Motala blir verklighet tidigast 2007.
I år räknar man med 89 000 resor med tåg mellan Norrköping och Krokek. Förra året var siffran 94 000. En viss minskning, ungefär som för kollektivtrafiken generellt.

<b>Dyrt med pendeltåg</b>
För att klara kollektivtrafiken mellan Krokek och Norrköping skulle kommunen tvingas utöka busstrafiken, de nuvarande turerna räcker inte till. Beräknad kostnad för tätare busstrafik: 1,5 miljoner kronor.
Östgötatrafiken ska söka alternativa regionala lösningar med pendeltåg eller expressbuss.
Alternativet pendeltåg har tidigare utretts.
- Det visade sig då att vi inte kunde hålla en acceptabel turtäthet, det skulle bli en klar försämring. Kanske en tur i timmen, säger Anders Lennartsson, Östgötatrafiken.
- Dessutom saknades det fordon att klara den utökningen.
- Pendeltåg är knappast något realistiskt alternativ, tror utvecklingschefen.
Och vem kan tänkas vilja betala?


<span class=rub>Kämpade förgäves</span>

<span class=ing>NORRKÖPING
Kaj Fransson är f d lokalpolitiker (s) och en av dem som kämpade för att Krokek skulle få en järnvägsstation för tre år sedan.
Per-Åke Pihlblad äger Järnvägskiosken i Krokek, som namnet antyder belägen precis vid stationen.
Båda har det gemensamt att de är ledsna och förbannade över planerna på att lägga ner tågtrafiken till och från Krokek.</span>

- Det är ett typexempel på kortsiktigt, politiskt tänkande, säger Kaj Fransson.
- Först investerar man 13 miljoner i en ny perrong för att lägga ner alltihop tre år senare. Och vart tog regionalpolitiken vägen?
- Det sker en positiv utveckling även mot Nyköpingshållet. Skavstas utbyggnad är ett exempel. Man kan inte bara se till Linköping-Norrköping som en region, säger Kaj Fransson.
- Det finns folk som flyttat hit från Stockholm för att tågpendla härifrån till jobbet, berättar Per Åke Pihlblad.

<b>Mindre mark - mer affärer</b>
När stationen skulle byggas blev han av med en del mark vid kiosken, här skulle byggas parkering och infarter.
I gengäld så har tågtrafiken inneburit att affärerna ökat i kiosken.
- Fast slutar tågen stanna vet jag ju inte hur det går.
Att bara driva kiosken är ingen jätteaffär, han kompletterar med busstrafik och sommarmacken vid djurparken.
Kaj Fransson tycker det är tragiskt om inte järnvägsstationen i Krokek får mer tid på sig att utvecklas, liksom samhället i övrigt.
Han lämnade sina politiska uppdrag när man beslutade om nedläggning av kommundelsnämnderna, han var ordförande i en av dem.
- Men jag kan ju säga vad jag tycker i alla fall, säger han.
Och om nedläggningen av järnvägsstationen tycker han inte. Liksom Per Åke Pihlblad.
Och alla de andra vi träffar på och kring den regnvåta perrongen i Krokek (fast stationen egentligen heter Kolmården).
De gillar sitt tåg i Krokek.
Klockan 11.24 ankommer tåget från Stockholm. Det är rätt många som kliver av därifrån också.
Kanske ska de till jobbet på Vildmarkshotellet eller i djurparken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!