"Bolagisering hot mot säkerheten"
Regeringen har långt gångna planer på att låta bolagisera Banverket Produktion. Det motsätter sig fackförbundet SEKO och igår gav de uttryck för sina åsikter på omkring 20 järnvägsstationer runt om i Sverige. Däribland Norrköping. - Det skulle gå ut över kvaliteten, säkerheten och tågens förutsättningar att komma i tid, menar Jörgen Lundström, kampanjansvarig från SEKOs företagsfack Banverket.
Antalet resenärer som väljer att åka tåg ökar, men en sådan utveckling kommer inte att kunna upprätthållas om underhållet av järnvägen eftersätts, menar Jörgen Lundström. Foto: Janne Forsby
Foto: Forsby Jan
SEKO varnar för att en bolagisering av Banverket Produktion skulle innebära en alldeles för stor prispress och krav på avkastning för att det ska vara möjligt att upprätthålla en god kvalitet och säkerhet på järnvägen. De pekar dessutom på en ökad risk för ännu fler och allvarliga tågförseningar. - 50 procent av förseningarna på X2000 beror på dåligt underhåll. Entreprenörerna ute på spåren tvingas ägna mindre tid åt underhåll och mer åt felavhjälpning. Det blir konsekvensen av att vi inte lägger ner tillräckligt med pengar i spåren, säger Lundström. - Infrastrukturen måste styras av någon som inte mäter pengar utan kvalitet. Sämre säkerhet
Lika viktigt är det att säkerheten ute på spåren skulle försämras om staten säljer ut Banverket Produktion understryker fackrepresentanten. Han berättar till exempel att elolyckorna med allvarlig kroppsskada eller dödlig utgång femdubblats sedan 2003. - Ett misstag är belagt med dödsfara och det är lättare att göra något galet om det finns ett krav på att det inte får vara dyrt, om det är kort om tid och allting är pressat. En jakt på avkastning får aldrig stå i vägen för säkerheten dundrar han. - Olycksfall med allvarliga skador eller dödsfall som följd får inte inträffa bara för att man ska få en vinst. - Det är ingen fara för hälsan om staten säljer ut Vin & Sprit men här är det, det, konstaterar han. Tanken är att gårdagens aktion på järnvägsstationerna även ska följas upp med debattartiklar för att lyfta frågan innan slutligt beslut om bolagisering tas i november. - Jag är orolig för hur vi ska klara av underhållet. Tågresandet har ökat och sättet att behålla utvecklingen är att se till så att det funkar.