Helt dött är det inte, när Folkbladet tittar dit vid elvatiden. Helsingforsplanet ska avgå om ett par timmar, och några charterresor ska också iväg under dagen. Men till Köpenhamn kommer man inte.
- Man kände ju igen dem, som inte kom iväg i morse. Det var ju ungefär samma personer, som när Cimber gick i konkurs...
- Jag hörde folk säga, att det här var sista gången de flög från Norrköping. Hädanefter får det bli Linköping, sa de.
Mer marginelltDet omtalar Mats Svensson, ansvarig för restaurangen på flygplatsen. Han konstaterar, att det inträffade ju är väldigt tråkigt för flygplatsen. Inte bra för hans verksamhet heller, förstås, men mer marginellt där. Antalet lunchgäster ska inte behöva bli så farligt många färre.
Men man kommer att öppna senare morgnar och stänga tidigare om kvällen. En del förlorar man också genom att inte kunna sälja reseproviant till Skyways. Fast där har det under de två veckorna inte rört sig om mer än 3 000 kr.
- Så vi kör på! försäkrar Mats Svensson.
Ingen bristFlygplatschefen Mari Torstensson får nu återgå att inventera tänkbara ersättare bland flygbolagen. Sådana råder det i och för ingen brist på i dagens Europa.
- Nej, men det måste ju vara ett bolag som har nära samarbete med SAS, har rätt storlek på planen och har ledig kapacitet. Och som kan flyga mellan Norrköping och Köpenhamn.
Hon anser bestämt, att det bör gå att få fram någon ny operatör.
- För den här destinationen finns det ju underlag. Men det måste förstås också finnas intresse för att flyga här.
Ägaren sa stoppDet var på tisdagsmorgonen som Skyways utan förvarning meddelade, att man ställer in betalningarna. Alla flygningar ställdes in med omedelbar verkan.
Som skäl till konkursen anges i ett pressmeddelande, att ägaren beslutat att inte länge finansiera bolaget. Och då tog det tvärt stopp.
Mari Torstensson är både förvånad och inte förvånad.
- Jag trodde inte, att det skulle komma just nu. Men jag vet ju att branschen har det tufft.