Blickfång för ett ögonblick
NORRKÖPINGKnappt har de gamla rips- och halmmattorna försvunnit från Stadsmuseet förrän en ny nostalgiutställning har tagit plats.
254 affischer från förr och nu finns att se på Stadsmuseet. Utställningen öppnade i fredags. FOTO: ANDREAS SKOGH
Foto:
Hoppet i tid är också stort fram till den typen. Det som gäller för en affisch nu är att den på någon sekund ska fånga uppmärksamheten, något vi känner igen från senare tiders nästan desperata uttryck för att märkas i bruset av texter och bilder och helst dröja kvar några minuter.
Därför blir känslan här och återigen den där värmande av bilder man känner igen. En ung Lill-Babs, reklam för målarfärg, Toy, tvättmedel, korsetter, vissa evenemang.
Bilderna är också ordnade efter tema, om man vill kan man lära något av det, utställarna talar om "nya möten", med till exempel försvaret som exempel - ändå ser vi inte den berömda En svensk tiger. Men väl hur man uppmanas köpa krigsobligationer. Tema är Bad, Strålande tider, Krig och elände, Barn, Ekonomi, Hälsa, Tobak och film och teater. Bland annat.
254 affischer, hundra färre upphängda men alla möjliga att se i affischvaggor. Allt framtaget ur Kungliga bibliotekets samling som inrymmer en halv miljon nummer.
Konstnärligt finns gott om åskådningsexempel. Den nämnda tidigaste affischen handlar i sin utformning mest om vackert snidade bokstäver, vi kommer så småningom över till sekelskiftets snirklade jugendstil, 20-talets eleganta linjer, 30-talets mycket formmedvetna grafik och så vidare. Underground, affischen med den haschrökande nakna kvinnokroppen är med, den förbjöds ju och har sin historia. Året var 1969. Vi ser stora konstnärer som Albin Amelin, Olle Hjortzberg, Isaac Grünewald, Jon And, Engströms kampanjaffisch "kräftor kräva", Jane Bark, Ragnar Östberg och Einar Nerman.
Utställningsaffischen I blickfånget är utförd av grafiska formgivaren Carina Länk som var på Stadsmuseets för att inviga utställningen i fredags.