"Bli den du vill"

"Du kan bli den du önskar. Med större bröst eller rakare näsa får du bättre självförtroende. Då kommer du att må bättre och automatiskt blir du mer framgångsrik".
Anita Andersson på Linköpings universitet har skrivit en avhandling om skönhetsoperationer.

- Den estetiska kirurgin använder sig ofta av före och efter bilder, säger Anita Andersson, nybliven doktor på Tema Hälsa vid Linköpings universitet.

- Den estetiska kirurgin använder sig ofta av före och efter bilder, säger Anita Andersson, nybliven doktor på Tema Hälsa vid Linköpings universitet.

Foto:

NORRKÖPING2005-05-06 06:00
Skönhetskirurgi, eller estetisk kirurgi, är en snabbt växande bransch. Den första kliniken öppnade i Sverige i början på 1980-talet. I dag finns det mer än 30. Det som från början var något stjärnorna i Hollywood ägnade sig åt, har blivit något för Svensson i Sverige. En Sifo-undersökning förra året visade att var tionde svensk kan tänka sig att genomgå en skönhetsoperation.
I sin avhandling har Anita Andersson tittat på hur klinikerna rättfärdigar ingreppen och hur de lockar kunder. Vilka argument som används för att skönhetsoperationer ska framstå som "möjliga, rimliga, valbara och meningsfulla för den moderna människan".
- I sin marknadsföring använder sig företrädarna för estetisk kirurgi av samma grundläggande värden som motståndarna gör när de kritiserar skönhetsindustrin, säger Anita Andersson. Framförallt är det tre kulturella värden som är gångbara, nämligen frihet, hälsa och naturlighet.

Välja utseende
För förespråkarna innebär det frihet att själv kunna välja hur man vill se ut.
- Och för motståndarna är det frihet att känna att man duger som man är.
Utseendet har betydelse för hälsan, menar förespråkarna. Om man känner sig vacker får man bättre självförtroende. Och med bättre självförtroende följer psykiskt välbefinnande.
- Kroppen blir ett instrument för ett slags självförverkligande, säger Anita Andersson. Den estetiska kirurgin ger löfte om en möjlig förändring. Det man själv inte kan göra något åt blir realiserbart. Man kan blir den man önskar.
Motståndarna till skönhetsoperationer menar att branschen i sig skapar dåligt självförtroende hos människor genom att lägga så stor vikt vid utseendet.

Bara början
Naturlighet för skönhetsbranschen är att själv kunna välja en kropp som ser naturlig ut, som man känner sig bekväm i. För kritikerna är naturlighet en kropp som inte skönhetsopererats.
- Klinikerna lyckas på ett enkelt men ändå skickligt sätt argumentera för estetisk kirurgi, säger Anita Andersson. Det handlar om att skapa berättigande, attraktionskraft och trovärdighet. När det gäller trovärdigheten duckar man inte för komplikationer som kan uppstå. Tvärtom utnyttjar man dem i reklamen. "Så här kan det gå, men om ni väljer den här kliniken händer det inte. Här tar vi ansvar" och så vidare. Genom att ta avstamp i kritiken neutraliserar man den.
- Klinikerna arbetar mycket med patientberättelser som i retorisk form lyfter fram patienten som sanningsvittne. Det gäller även i tidningar och TV-program som Extreme Makeover och The Swan, där man får följa kvinnor som blir helt omgjorda.
Anita Andersson tror inte att gränsen för skönhetsoperationer är nådd.
- Tekniken går framåt och det kommer nya material. Jag tror inte att vi sett slutet än. Långt därifrån.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om