Det var på onsdagseftermiddagen som Roger Andersson såg en skolbuss från Taxibil i Östergötland AB vars däck var helt blankslitna. Detta ledde till att Roger som själv har en son som åker till skolan med skolskjuts reagerade och tog ett foto av däcket som han sedan lade upp i en Facebook-grupp.
– Det är klart man blir förbannad, taxibolaget leker ju med andra människors liv inklusive sin egen personal, säger han till Folkbladet.
– Jag har mejlat vd:n på det aktuella taxibolaget men inte fått något svar. Däremot har jag blivit uppringd av en på kommunen som upplyst om att de här upphandlingarna sköts av Östgötatrafiken.
Roger Andersson har skäl att oroas över om dessa fordon inte är trafiksäkra och han har dessutom sett att däcken varit dåliga tidigare.
– Min grabb åker ju emellanåt med den här bilen när han är hos sin mamma, de har ju fastnat några gånger i snön och det kan jag förstå om det ser ut sådär, säger Roger Andersson som var på plats senare på eftermiddagen vid skolan för att hämta sonen.
– Men då kom det faktiskt en annan välskött taxibil så den jag såg tidigare kanske har tagits ur trafik nu.
Östgötatrafiken är de som upphandlar om skolskjuts åt regionens vägnar och så här säger deras kommunikationschef Eva Jylltorp om det inträffade:
– Min kollega har varit i kontakt med företaget. Han agerade direkt och förväntar sig en återkoppling från företaget. Det här är självklart inte okej. Det är under all kritik. Det finns väldigt tydliga krav som bilarna måste uppfylla och det är ju normala trafiksäkerhetsregler, och uppfylls inte dom så blir det vite. Det åligger den som äger fordonet att se till att det är trafiksäkert, självklart.
På Östgötatrafiken är det Per Karlsson som är chef för affäruppföljning beställningstrafik. Han beskriver i ett mejl till Roger Andersson hur man agerat från Östgötatrafikens sida och konstaterar att efter kontakt med Taxibil i Östergötland har det aktuella fordonet fått nya däck. "De kommer också att göra en extra genomlysning av samtliga fordon under den närmaste månaden, med särskilt fokus på däckstatus. Jag har också meddelat VD på Taxibil i Östergötland att vi kommer att debitera kvalitetsavdrag enligt trafikavtalet, för att de kört med fordon i vår upphandlade trafik, som inte uppfyller avtalade fordonskrav.".
Emir Sobo, vd för Taxibil i Östergötland säger i en kommentar till NT:
– Jag är chockad. Det här får bara inte ske. Felet ligger i en kommunikationsmiss mellan chauffören och verkstaden. Vi har egen verkstad och däckverkstad och nu har jag beordrat om nya checklistor och återrapportering till mig.
Henrik Jonsson