Bland tomtar och troll har eleverna på Svärtingehusskolan fått en helt ny skolsal
En alldeles egen skolskog. Med troll, älvor, tomtar och självaste Näcken. Det har Svärtingehusskolan fått. - Att ha lektioner i skogen är mycket roligare än att sitta i ett klassrum, säger Moa Holdaj i klass 5.
Med trumpetfanfar, pompa och ståt invigdes i går Svärtingehusskolans egen skog. Skolan har fått en alldeles egen skog av kommunen. Den ska fungera som ett stort klassrum. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- När vi sökte EU-bidrag till utomhuspedagogik fick vi höra talas om skolskogen, berättar Gunilla Grenestam, en av skolans två rektorer.
Skolan tog kontakt med skogsvårdsstyrelsen och fick en alldeles egen skolskog.
Skolskogen är ett rikstäckande projekt. Flera skolor runt om i landet har en egen skog. I den skogen får man göra saker utöver allemansrätten. Till exempel bygga vindskydd, sätta upp fågelholkar och göra rastplatser.
- Vi ska inte bara ha naturupplevelser i skogen, berättar Birgitta Larsson, den andra av skolans två rektorer. Skogen är alldeles utmärkt till både matematik, svenska och andra ämnen. Den ska fungera som en stor skolsal.
"Skogsanalfabeter"
Till sin hjälp har personalen på Svärtingehusskolan haft Sven-Owe Kageryd från skogsvårdsstyrelsen. Han har lärt lärarna hur de ska kunna utnyttja skogen i undervisningen.
- Jag brukar säga att vi utbildar alldeles för många skogsanalfabeter i vårt land, säger han. Det ska vara kul och naturligt att gå i skogen. Jag tycker det är viktigt att våra barn får lära sig skogens betydelse. Skogsbruket är Sveriges viktigaste industri.
Förutom vanlig skolundervisning i skogen ska barnen få lära sig sköta om skogen. De ska få vara med när det är dags att hugga ned träd. Och de ska få följa naturens växlingar, till exempel genom att adoptera ett träd och följa det genom de olika årstiderna.
- Man kan titta på bladen, knopparna och stammen, säger Sven-Owe Kageryd.
Trollen minglade
Skolskogen invigdes med tal, sång, trumpetfanfar och bandklippning. Där kunde man se troll som minglade med tomtar och älvor.
- Skogen är bra också för att berika fantasin hos barnen, säger Birgitta Larsson.
Minst en dag i veckan ska varje klass vara i skogen.
- Jag tror det är svårt att få ett sådant här projekt att fungera om inte alla är intresserade, säger Gunilla Grenestam. Vi tänker mycket på det när vi nyanställer personal.
Sven-Owe Kageryds roll är att inspirera lärarna.
- Jag ger tips och visar att det inte behöver vara så jobbigt att gå ut i skogen.
Barnen springer omkring i skogen och verkar ha väldigt roligt. Bland annat får de gå en känselbana.
- Det är så kul för vi ser nya saker hela tiden, säger Caroline Nissinen i klass 5. Vi har sett djur och växter. Och så är det roligt att leka i skogen också.