Billigare biljetter - bättre avgångar på Kungsängen
- Med billigare biljetter och bättre tidtabeller, kan antalet flygpassagerare nästan fördubblas i Norrköping!Det tror i alla fall Transportcentrums VD Staffan Eklind och Nya Norrköpings VD Thomas Sjölander, som just nu gör en stor marknadsundersökning via en enkät, om den framtida flygtrafiken i Norrköping.
Kungsängen kan fördubbla sitt passagerarantal med billigare biljetter och bättre tidtabeller - i alla fall enligt en marknadsundersökning. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se</FONT
Foto:
- Bland annat med tanke på att gjorda beräkningar visar att uppåt 160 000 flygresor från vår region varje år startar från Arlanda. Och det vill vi alltså ändra på!
Enkät utskickad
I dagarna har man skickat ut en enkät till 350 företag och organisationer i Östergötland, södra Sörmland och norra Småland. En enkät med frågor om hur mycket man reser och vart.
- Vi hoppas via enkäten få mer kunskap om bland annat hur många som idag väljer Arlanda, men som kan tänka sig att använda flygplatserna i Norrköping och Linköping, om det framför allt blir billigare biljetter och större flygplan typ Boeing 737 samt en bättre tidtabell.
- Genom att på det här sättet ta reda på flygvanor och resemönster, har vi bättre möjligheter att sedan föra diskussioner med befintliga och nya operatörer, som visar intresse att trafikera Norrköping.
- De svar vi får fram i enkäten kommer att användas i diskussioner med flygoperatörer som ett viktigt och kanske avgörande beslutsunderlag inför en utvärdering av vår region.
<B>+ Nya operatörer som Swedjet?</B>
- Ja, vi hoppas att de kommer igång med flyg från Norrköping, som de länge planerat för, säger Thomas Sjölander. Vi tror att konkurrens kommer att sänka biljettpriserna och öka resandet.
<B>+ Hur pass billiga biljetter?</B>
- Då talar vi om cirka 1 000 kronor enkel till Köpenhamn, för att få ett riktigt konkurrenskraftigt alternativ till att exempelvis ta tåget till Arlanda och flyga därifrån. Idag finns ju Skyways enkel för cirka 1 000 kronor, men i mycket begränsad omfattning.
<B>+ Ansvariga ministern Ulrica Messing (s) menade att nya snabbtåget Ostlänken till Arlanda kommer att bli en ännu farligare konkurrent till flyget i Östergötland?</B>
- Då har hon fel, för även snabbtåget kommer att ta uppåt 1,5 timmar enkel och då vill företag och organisationer hellre att vi har ett regionalt flyg kvar här i Östergötland, bara det blir rätt prisbild och en bra tidtabell. Dessutom kommer man med tåget inte att hinna till de tidigaste morgonavgångarna på Arlanda.
- Det kommer att ta cirka tio år innan Ostlänken i bästa all finns tillgänglig och då kan det finnas andra förutsättningar. Företagen behöver ju ha bra kommunikationer idag och kan inte vänta i tio år minst...
<B>+ Hur ser ni på Linköpings flygplats?</B>
- Vi har två flygplatser i regionen och det är den situationen vi utgår ifrån, säger Thomas Sjölander. Och då är det också bra att Skyways anpassat tidtabellerna till Köpenhamn, så att man får större utbud om man tittar både på Norrköping och Linköping.
<B>+ Och Skavsta i Nyköping?</B>
- Den flygplatsen ser vi som ett mycket bra komplement till flygplatserna i Norrköping och Linköping, när de har avgångar som passar för våra resenärer. Samtidigt är det så att Skavsta har 10-15 destinationer medan vi via Köpenhamn har 300, så där finns en stor skillnad.