Det säger både Bo Lingestig, huvudskyddsombud på Veolia och Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Biljettsystemet köptes in för 75 miljoner kronor 2006 och byggdes för att resenär skulle kunna betala med kontanter.
- Men innan systemet togs i bruk infördes ju som bekant kontantstopp på samtliga bussar och spårvagnar i länet vilket komplicerade det hela. Hela systemet har därför fått göras om. Det är ännu långt ifrån färdigutvecklat, säger Bo Lingestig.
När kontanthanteringen togs bort fick Östgötatrafiken betala ytterligare cirka 25 miljoner kronor varför notan för biljettsystemet landade på totalt cirka 100 miljoner kronor. Idag finns biljettsystemet i 400 fordon i länet.
Bäst i landetMattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, medger att biljettsystemet fortfarande har en hel del brister men att man hela tiden jobbar med att förbättra det. Trots detta tror han att det här systemet fungerar bäst i sitt slag, i hela landet.
- Kolla bara hur de har det på Västtrafik och på SL, säger Mattias Näsström.
Katastrof i börjanBåde Lingestig och Näsström framhåller att biljettsystemet är betydligt bättre nu än vad det var i början.
- Då var det katastrof. Ingenting fungerade varför de flesta förare lät passagerarna åka gratis.
Det här, tror Bo Lingestig, har bidragit till den dåliga betalningsmoralen bland spårvagnsresenärerna i Norrköping.
Landstinget, som äger Östgötatrafiken, satsar i år 2,7 miljoner kronor på att komma åt fuskåkarna.