Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Biljettsystem för 100 miljoner ej färdigt

100 miljoner konor. Så mycket betalade Östgötatrafiken för det biljettsystem som köptes in 2006.- Systemet är långt ifrån färdigutvecklat men det fungerar bättre nu än vad det gjorde i början.

"Betalningsmoralen på spårvagnen är bedrövlig", anser Mattias Näsström på Östgötatrafiken.

"Betalningsmoralen på spårvagnen är bedrövlig", anser Mattias Näsström på Östgötatrafiken.

Foto: Sofia Norin

NORRKÖPING2013-04-05 10:42

Det säger både Bo Lingestig, huvudskyddsombud på Veolia och Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Biljettsystemet köptes in för 75 miljoner kronor 2006 och byggdes för att resenär skulle kunna betala med kontanter.

- Men innan systemet togs i bruk infördes ju som bekant kontantstopp på samtliga bussar och spårvagnar i länet vilket komplicerade det hela. Hela systemet har därför fått göras om. Det är ännu långt ifrån färdigutvecklat, säger Bo Lingestig.

När kontanthanteringen togs bort fick Östgötatrafiken betala ytterligare cirka 25 miljoner kronor varför notan för biljettsystemet landade på totalt cirka 100 miljoner kronor. Idag finns biljettsystemet i 400 fordon i länet.

Bäst i landet

Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, medger att biljettsystemet fortfarande har en hel del brister men att man hela tiden jobbar med att förbättra det. Trots detta tror han att det här systemet fungerar bäst i sitt slag, i hela landet.

- Kolla bara hur de har det på Västtrafik och på SL, säger Mattias Näsström.

Katastrof i början

Både Lingestig och Näsström framhåller att biljettsystemet är betydligt bättre nu än vad det var i början.

- Då var det katastrof. Ingenting fungerade varför de flesta förare lät passagerarna åka gratis.

Det här, tror Bo Lingestig, har bidragit till den dåliga betalningsmoralen bland spårvagnsresenärerna i Norrköping.

Landstinget, som äger Östgötatrafiken, satsar i år 2,7 miljoner kronor på att komma åt fuskåkarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om