Bilen som kan bli en braksuccé
NORRKÖPINGFramtidens bil är redan här. Den rullar omkring på gatorna i Kalmar. Bilen som har alkolås, hastighetsövervakning, ekonomimätare, GPS, front- och backvarnare. Och som dessutom går på en stor fis, alltså biogas.
- Men ju fler som köper den, desto billigare blir den, säger Linda Herrström. Jag ser det här som en utmaning till andra företag och kommuner att också resa smart.
Kalmar kommun ligger långt framme när det gäller miljötänkande. Tillsammans med Vägverket driver man projektet Vi MöTs i Kalmar. Linda Herrström är projektsekreterare.
- Vi tänker både på miljön och trafiksäkerheten, säger hon. Det som är bra för miljön är också bra för trafiksäkerheten. Att minska farten till exempel.
Bilen är en Volvo.
- Det var det företag som bäst kunde svara upp mot våra krav.
<b>Inbyggd mobil</b>
Instrumentbrädan ser mest av allt ut som i cockpit på ett flygplan. Förutom alla små fiffiga apparater, finns där också en inbyggd mobiltelefon.
- Man flyttar bara över simkortet, visar Linda Herrström. Mikrofonen sitter i ratten.
Tanken för biogas räcker 25 mil. Ett problem, eftersom det krävs speciella tankställen och de fortfarande är få.
- Därför finns det en liten bensintank som man kan koppla om till. Så man inte blir stående med tom tank.
När Linda Herrström sätter sig i bilen börjar hon med att blåsa i alkolåset.
- Det är jätteenkelt. Om man blåser för hårt eller för löst säger det till hur man ska göra.
<b>Gasen säger stopp</b>
Hastighetsstödet känner av hastigheten via GPS-satelliterna.
- I Kalmar har vi hastigheterna på alla olika vägar inprogrammerade. Men nu när jag körde upp till Norrköping från Kalmar programmerade jag själv in hastigheten.
Trampar föraren sedan för hårt på gaspedalen tar det stopp.
- Det blir ett mottryck som gör att man vet att man kör för fort. Men det går att gasa sig ur det om man skulle hamna i en situation där man är tvungen att gasa på.
Front- och backvarnaren piper när man kommer för nära ett föremål.
- Det är bra både när man parkerar och vid köbildning.
Ekonomimätaren visar när man kör snålast och därmed också miljövänligast, så kallad Eco Driving.
<b>Reflexväst</b>
Tekniken i all ära, men ibland behövs det inte så avancerade saker för att tänka trafiksäkert. I bakluckan på Volvon ligger en reflexväst.
- Om man ska byta punktering i mörkret, tar man på sig västen för att synas.
Kalmarbilen visades i samband med ett seminarium på temat transporter, miljö och trafiksäkerhet i Norrköping.
Frågan är hur många som är villiga att betala en halv miljon för att köra säkert och miljömedvetet.
- Man måste börja någonstans, säger Linda Herrström. För några år sedan fanns det inte krockkuddar. Då fick man betala 5 000 kronor extra om man ville ha det. I dag är det standard i alla bilar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!