Bilden av ett problem
Minst ett par veckor tar det innan Händelöverket kan komma igång igen, i värsta fall tar det ännu längre tid. - Men vi klarar att leverera värme till Norrköpingsborna hela vintern även om vi inte kan köra Händelö, lovar Jonas Lind, distributionschef på Sydkraft i Norrköping.
Göran Boström i räddningsföretaget Boström RSAT är en av de experter som kallats in för att reda ut eländet på Händelö. Han har bland annat explosionssäkra pumpar att tillgå och är också expert på riskfyllda sprängningar. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- Tekniskt sett klarar vi av den här situationen. Däremot blir det ju stora extrakostnader att köra alla reservaggregat. Vad det slutar på vet jag inte, men det är klart att det handlar om flera miljoner, säger Jonas Lind.
Ingen prisökning
En kommande diskussion mellan Sydkraft och försäkringsbolaget får lösa den frågan.
-Vi kommer inte att höja fjärrvärmetaxan på grund av detta, lovar Jonas Lind.
Under fredagen räknade Sydkraft också med att få igång leveransen av ånga till Agroetanol som står stilla. Ångledningen går inte genom den olycksdrabbade tunneln.
Ännu är man långt ifrån att kunna gå in i tunneln där explosionerna skett. Planen är att först fylla bergrum 7, det med askan, med vatten från Lindökanalen.
Bara detta tar dagar, det handlar om 100 000 kubikmeter vatten ska fyllas på i ett kärl som är ca 20 meter högt, 25 meter brett och 200 meter långt.
Det går alltså åt 100 miljoner liter vatten, som om det skulle vara lättare att föreställa sig.
Reservdörren till tunneln ska man också försöka få upp för att dra ut gaserna den vägen.
Riskkonsult
På torsdagen hade man för ändamålet tillkallat hjälp från Boström RSAT, ett privat räddningsföretag specialiserat på riskfyllda jobb av den här typen. Företaget har bland annat explosionssäkra pumpar. Risken är annars att man ställer till med en ny explosion genom att sätta in gnistbildande maskiner.
En möjlighet är också att spränga upp reservdörren, även detta ett riskuppdrag för Boström RSAT.
På torsdagen pågick arbeten med att borra hål till bergrum 7 för att underlätta provtagningen på gaserna där nere.
Jakten på en robot som kan sättas in i tunneln utan att orsaka en ny explosion (risk med bensindrift) fortsatte även på torsdagen.
Många teorier
Teorierna om vad som orsakat explosionerna har haglat de senaste dagarna.
Brandingenjör Torbjörn Gunnerud håller fast vid sin uppfattning om att det troligen är koloxid från askan i bergrummen som antänts. Av vad och hur vet man inte.
Det är också den förklaring man håller sig till i den fortsatta planeringen.
- Jag har hört många möjliga förklaringar, bland annat att det skulle vara vätgas, säger Gunnerud.-Mätningarna vi gjort visar betydligt högre halter koloxid än vätgas.
Minskad risk
- Det finns många andra förslag till vad som hänt utöver detta. Sanningen får de pågående utredningarna visa så småningom.
- Min bedömning är att risken för nya explosioner minskat, sa Gunnerud.
Vis av erfarenheten från tre explosioner ville han inte sträcka sig längre än att bedöma risken till "mindre än 50 procent".
Beskedet vid torsdagens presskonferens var annars att utredning pågår. Det lär dröja innan vi får hela bilden av vad som hänt. Framför allt varför det hände.
Arbetsmiljöverket, polisen och Sprängämnesinspektionen (del av Räddningsverket) är inkopplade, mer eller mindre.
Arbetsplatsolycka
Det som hänt torde bland mycket annat också betraktas som en arbetsplatsolycka. Även om personalen klarade sig undan med blotta förskräckelsen.
-Ingen av dem som var nära olyckan har drabbats av chockskador. Även om många nu är trötta och slitna. Vi satte också in krisgrupper för att stötta personalen, säger Eva Grönwall, informationschef på Sydkraft.
- Vi har i övningar arbetat med just detta scenario men aldrig trodde vi väl att det skulle hända i verkligheten.