Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Bilägare struntar i att serva sin bil"

I kristider väljer allt fler att reparera sin gamla bil än att köpa en ny. - Bara de senaste månaderna har vi fått ta emot mycket mer äldre bilar, säger Roland Eliasson på RR Bil och lackering.  En annan trend: Bilägare struntar i att serva sin bil.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2008-12-05 03:00
Bilen är en av de dyraste utgifterna vi har. Vid sämre tider avvaktar vi med att köpa ny bil. Man kör sin gamla bil tills den går sönder.- Folk håller hårt i pengarna. Man säljer den ena bilen och får dras med den andra. Men jag har även märkt att man låter den fina bilen stå, säger Roland Eliasson.Det här har resulterat i att Roland Eliasson och Roger Eriksson på RR Bil och lackering på sistone har fått in betydligt fler äldre bilar till sin verkstad.Endast ett torkarblad
För ett halvår sedan lämnade kunderna in bilen på verkstaden utan att fråga vad reparationen skulle kosta. I dag är det ett helt annat läge.- Nu har de frågor om allt. Måste jag verkligen byta det, säger Roland Eliasson och ger exempelet att vissa väljer att endast köpa ett torkarblad.Minskning av service
En annan trend, som fler bilverkstäder, som Folkbladet pratat med märkt av, är att man inte lämnar in sin bil på service i samma utsträckning som för bara ett halvår sedan.- Vi har märkt av en kraftig minskning av underhållet. Kunderna lappar och lagar sin bil istället. När den går sönder går den sönder rejält, säger Lennarth "Lelle" Larsson servicechef på Tage Rejmes bilverkstad.På Tage Rejmes satsar man därför hårt på att försöka bevisa för sina kunder att det lönar sig att underhålla sin bil.Motorn havererade
Han ger ett färskt exempel: En kille struntade i att byta kamrem på sin Renault Scenic av årsmodell 2003 vilket ledde till att motorn gick sönder.- För de 25 000 kronorna som reparationen kostade hade han haft gratis service i många år, säger Lennarth Larsson. På RR Bil och lackering tror man att det kommer att bli ännu värre om bilägarna fortsätter att låta bli att serva sina bilar.Får bogseras hit
- Folk kommer att köra sina bilar tills de går sönder och får bogseras hit, säger Roland Eliasson.På Mekonomen, mitt emot Coop Extra som slår upp sina portar på lördag, som säljer reservdelar till bilar är man lugn.- Historiskt sett brukar vi stå oss bra vid en lågkonjunktur, säger butikschef Mikael Djerf som varit i branschen i 30 år. Enligt Djerf har de sex verkstäder i Norrköping som är anslutna till Mekonomen fullt upp just nu, med en förbokning på mellan två och tre veckor. Och det beror till stor del, menar Djerf, på lågkonjunkturen.Inte lika känsliga
- Folk behåller sin bil längre.Men att Mekonomen skulle tjäna på en lågkonjunktur håller han inte med om.- Även vi föredrar högkonjunktur. Då har folk mer pengar att spendera på bilutrustning. Men vi är inte lika känsliga som andra branscher, säger Mikael Djerf.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om