Bidragstagare ger socialen bra betyg

En majoritet av socialbidragstagarna i Norrköping är nöjda med hur de blir bemötta av socialen, visar en enkät från länsstyrelsen.
Men missnöje finns också. Som i det här svaret:
"Man blir behandlad som en sämre sorts medborgare av vissa handläggare."

NORRKÖPING2007-06-28 06:00
Det var i våras, i samband med att länsstyrelsen granskade handläggningen av socialbidrag i Norrköping, som man skickade ut en enkät till närmare 300 bidragstagare i Norrköping. Drygt 80 svarade.

Många negativa
Trots att de flesta är nöjda finns det så många negativa kommentarer, att länsstyrelsen drar slutsatsen att socialen i Norrköping måste se över både tillgänglighet och bemötande.
Bland annat påpekar länsstyrelsen att det nödvändigt att handläggarna träffar klienterna regelbundet för att man ska kunna jobba effektivt med att minska bidragsberoendet.

Svårt få kontakt
Detta sedan man konstaterat att drygt en fjärdedel av bidragstagarna tycker att det är svårt att få kontakt med sin handläggare och närmare hälften uppger att de skulle vilja träffa sin handläggare oftare.
Ett tiotal svarar för övrigt att de aldrig träffar sin handläggare. Det vanligaste är annars att man träffas en gång i halvåret.

Bra kontakt
En stor majoritet av bidragstagarna tycker att de har en förtroendefull kontakt med sin handläggare blir respektfullt bemötta. Men negativa kommentarer finns också här. Här är några exempel.
"Handläggarna kan väl tänka på att det inte är så kul att söka pengar till sitt uppehälle, så de kan väl vara lite mer tillmötesgående."
"De förstår inte invandrarnas problem. De vill inte veta av oss."
"Man känner att han tror att alla ljuger som söker socialbidrag. Och man får inget utöver det som räknas som norm."

"Väldigt tåliga"
I enkäten finns också frågor kring vad bidragstagarna tycker om receptionen och väntrummet på försörjningsstödskontoret, den del som länsstyrelsen själv är mest kritisk till (se artikel här intill). Och visst finns det missnöje med långa köer, att det är för litet och trångt och att alla kan höra vad man pratar om i receptionsluckan, men också här är en förkrossande majoritet nöjda.
- Våra klienter är väldigt tåliga, kommenterar förvaltningschef Yvonne Thilander, som glädjer sig åt det goda helhetsbetyget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om