Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Beslut om reklam sköts upp – dialog med Östgötatrafiken

När ärendet om reklam på spårvagnar kom upp i kommunstyrelsen utgick det, sköts upp, då dialog behövs med Östgötatrafiken som visat tveksamhet i andra fall.

Reklam på spårvagnarna är ett förslag för att få in mer pengar till kommunen. När ärendet nådde kommunstyrelsen sköts det upp, för mer dialog med Östgötatrafiken.

Reklam på spårvagnarna är ett förslag för att få in mer pengar till kommunen. När ärendet nådde kommunstyrelsen sköts det upp, för mer dialog med Östgötatrafiken.

Foto: Calle Slättengren

Norrköping2021-01-28 15:00

– Från informationstillfället vi hade i kommunstyrelsen fram till beslutsmötet så har det framkommit att vi behöver föra ytterligare samtal med Östgötatrafiken innan det är meningsfullt att vi lyfter ärendet för beslut. Därför utgick ärendet, för att vi ska kunna ha ytterligare dialog med Östgötatrafiken först, säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.

Vilken är Östgötatrafikens inställning?

– Jag kan egentligen inte uttala mig om det förrän vi har haft de samtalen, men vi har ju sett Östgötatrafikens inställning i andra fall, där andra aktörer har velat sätta reklam på sina fordon, att man har varit väldigt tveksamt inställd till det. Men där har det å andra sidan varit väldigt tydligt i de avtalen vad som gäller. 

– Hos oss är det inte lika tydligt, så det är klart att vi behöver föra samtal om vilka möjligheter som ens finns. Innan vi sätter oss i regelrätta förhandlingar, och fattar beslut i kommunstyrelse och fullmäktige så behöver vi åtminstone vara överens med Östgötatrafiken om det ens är meningsfullt att börja prata, säger Olle Vikmång.

– Det verkar som Kvartetten trott att det bara var att tuta och köra, och börja smacka upp reklam, säger Nicklas Lundström (V) som tycker att reklam på en av stans mest kända symboler är en "korkad idé".

Dessutom är han kritisk till att beslutsunderlaget är så brett, med allt från små skyltar till att täcka hela fönster. Det borde definieras vad förslaget är, anser han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!