– Från informationstillfället vi hade i kommunstyrelsen fram till beslutsmötet så har det framkommit att vi behöver föra ytterligare samtal med Östgötatrafiken innan det är meningsfullt att vi lyfter ärendet för beslut. Därför utgick ärendet, för att vi ska kunna ha ytterligare dialog med Östgötatrafiken först, säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.
Vilken är Östgötatrafikens inställning?
– Jag kan egentligen inte uttala mig om det förrän vi har haft de samtalen, men vi har ju sett Östgötatrafikens inställning i andra fall, där andra aktörer har velat sätta reklam på sina fordon, att man har varit väldigt tveksamt inställd till det. Men där har det å andra sidan varit väldigt tydligt i de avtalen vad som gäller.
– Hos oss är det inte lika tydligt, så det är klart att vi behöver föra samtal om vilka möjligheter som ens finns. Innan vi sätter oss i regelrätta förhandlingar, och fattar beslut i kommunstyrelse och fullmäktige så behöver vi åtminstone vara överens med Östgötatrafiken om det ens är meningsfullt att börja prata, säger Olle Vikmång.
– Det verkar som Kvartetten trott att det bara var att tuta och köra, och börja smacka upp reklam, säger Nicklas Lundström (V) som tycker att reklam på en av stans mest kända symboler är en "korkad idé".
Dessutom är han kritisk till att beslutsunderlaget är så brett, med allt från små skyltar till att täcka hela fönster. Det borde definieras vad förslaget är, anser han.