Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Beslut nästa vecka om spårvagnar till Ensjön

NORRKÖPING
Spårväg till Ensjön, ombyggnad av spårvagnsverkstaden, ombyggnad av Södertull, fem nya spårvagnar, övergång till biogasdrivna bussar.
Så ska Norrköping få en långsiktigt hållbar kollektivtrafik som dessutom är Sveriges mest miljöanpassade.

Norrköping2003-01-03 00:00
Kommunstyrelsen har redan på tisdag att ta ställning till utbyggnad av Ensjö-banan.
Att det brådskar beror på att Östgötatrafiken som gör upphandlingarna åt bl a Norrköpings kommun måste ha besked om vad som gäller de kommande åren.
Utbyggnaden av spårvägen till Navestad-Ringdansen-Ensjön är kanske den mest påtagliga delen i det nya kollektivtrafikprogrammet.
Men där finns mer.
Gamla och slitna spår ska ersättas på Hagagatan, Odengatan, Taborsbergsvägen och Finspångsvägen. Det sker 2004-2007.
Hållplatserna ska handikappanpassas.
Norra Promenaden ska delvis byggas om för kollektivtrafikkörfält.
Fem nya spårvagnar ska köpas in med leverans 2005.
Södertull byggs om 2004.
Utbyggnaden med spår till Ensjön ska vara klar 2006.
Med start 2004 ska dieselbussarna ersättas med biogasdrift.
Sammanlagt handlar det om investeringar på 300 miljoner. Den exakta kostnaden beror bl a på ev statsbidrag. Men det intressanta är den årliga kostnaden - ca tio miljoner (ytterligare ett par miljoner om man inte får något statsbidrag).
Merkostnaden för spårväg till Ensjön beräknas bli ca två miljoner kronor per år.
Då har man inte räknat in den positiva effekten av ökat resande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!