Kommunalråden Reidar Svedahl (L), Karin Jonsson (C) och Kikki Liljeblad (S) höll pressträffen i Sjömanskyrkan nära Johannisborgs slottsruin, en plats vald med tanke på att Johannisborgsförbindelsen ska gå inte långt härifrån.
Nyligen presenterades driftbudgeten. Drift och investeringar hänger ihop, för med det som byggs nytt kommer också driftkostnader, påpekar Karin Jonsson som talar om ekonomiskt ansvarstagande i en osäker tid när det gäller investeringar.
– Vi vet ju att det är ett väldigt osäkert läge när det gäller prisnivåer just nu. Det tittar vi på nu och kommer ge särskilda uppdrag om. Det är väldigt viktigt att vi ser över hur mycket vi kan klara ut när det gäller investeringar, för vi har jättestora behov framöver, säger Karin Jonsson.
– Samtidigt måste vi skapa möjligheter för en hållbar tillväxt i hela kommunen, säger Jonsson och talar om transporter, logistik och kollektivtrafik.
Investeringsnivåerna är fortsatt rekordhöga, med 1,7 miljarder kronor 2023. Reidar Svedahl berättar att man det senaste året blivit mer uppmärksam på de långsiktiga driftkonsekvenserna av olika investeringar. Han talar också om ett extremt osäkert läge där byggsidan har svårt att få tag i byggvaror och allt blir dyrare.
Alla nämnder får i uppdrag att minska investeringskostnaderna och framtida driftskostnader. Nämnderna ska ge besked i oktober, inför höstens tilläggsbudget, där det kan komma ändringar.
– Vi har sagt till alla nämnder: Vad kan vi vänta med och vad kan vi göra billigare? säger Reidar Svedahl.
De största investeringarna i budgeten är Ostlänkensatsningar och två vägsträckor, Johannisborgslänken, 693 miljoner kronor, med start 2023, och Norra Promenaden - Ståthögaleden, 760 miljoner kronor, med projekteringsstart 2024, öster om stan, del av en ringled.
– När det gäller investeringarna kring Ostlänken, Inre hamnen och Johannisborgsleden är det 65 procent av budgeten, säger Karin Jonsson.
Det diskuteras också om Johannisborgsleden ska få en öppningsbar bro, något som kostar 100 miljoner extra och som kan hotas av att nämnderna måste se över alla investeringar.
Och så den stora nyheten: att 26 miljoner avsatts för att det äntligen ska bli något på Strömsholmen.
– Nu jävlar, äntligen! Nu har vi bestämt oss, nu finns det pengar! Vi vet vad vi vill ha, på ett ungefär, säger Reidar Svedahl.
Ett kafé, "ett bra fik", en scen och toaletter, och bevarade grönområden är det som planeras, enligt Svedahl. Någon tävling blir det inte igen, nu ska kommunen ta fram ritningar, med byggstart 2023 och fortsättning 2024. Därefter är tanken att någon krögare får driva fiket under en längre period, långsiktigt. Svedahl värnar om kvaliteten, det får inte bli sjaskigt, säger han.
Andra investeringar är i förskolor och skolor. Nedbrunna Månstenens förskola i Vilbergen byggs upp med sex ordinarie avdelningar och två avdelningar anpassade för barn med flerfunktionsnedsättningar, en anpassad och integrerad förskola. Förskola i Inre hamnen, idrottshall vid Djäknepark, och grundskoleinvestering på västra Vikbolandet, Dagsberg, där man ännu inte har klart med platsen, är andra exempel på sådant det finns pengar till.
Karin Jonsson och Kikki Liljeblad tackar för sig som kommunalråd efter valet i höst.