Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Beskedet: "Bygg Ostlänken – men helst billigare"

Fortsätt bygget med Ostlänken. Men se över om det går att vidta “kostnadsreducerande åtgärder”. Det är beskedet från regeringen och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). "Glädjande", säger hans partikamrat i Norrköping Eva-Britt Sjöberg.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att fortsätta med bygget av Ostlänken. Men gärna lite billigare. Eva-Britt Sjöberg (KD) är glad att det kommit ett så tydligt besked.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att fortsätta med bygget av Ostlänken. Men gärna lite billigare. Eva-Britt Sjöberg (KD) är glad att det kommit ett så tydligt besked.

Foto: Mostphotos/Joakim Blomqvist

Norrköping2022-12-23 13:01

Det har funnits frågetecken hur det ska bli med bygget av järnvägsförbindelsen Ostlänken. Men dagen innan julafton kommer regeringen med beskedet att man vill att Trafikverket ska fortsätta med bygget. Samtidigt vill regeringen att myndigheten ska se över om det går att spara pengar.

Regeringen vill också att Ostlänken ska fortsätta att byggas utan "nämnvärd försening". Man säger också att Trafikverket ska se över om det behövs göra några justeringar av projektet eftersom Ostlänken inte längre ska vara en del av ett system med höghastighetsbanor.

– Regeringen vill att de satsningar som görs på järnväg i första hand ska underlätta för arbetspendling och godstrafik eftersom det främjar jobb och tillväxt. Vår inriktning är att de järnvägssatsningar som görs ska vara mer kostnadseffektiva än om den ursprungliga planen för nya stambanor för höghastighetståg hade fullföljts, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar till beskedet.

Bland ministerns partikamrater i Östergötland tas beskedet emot med muntra miner. Man betonar att behovet av två nya järnvägsspår mellan Linköping och Järna är nödvändigt för att stärka tillväxtmöjligheterna i Östergötland. Kommunalrådet i Norrköping, Eva-Britt Sjöberg, säger så här i en skriftlig kommentar:

– I både Norrköping och Linköping har vi kommit långt i förberedelserna för Ostlänken, med planläggning av nya stadsdelar och annan viktig infrastruktur kopplat till projektet. Det är ett omfattande arbete, och därför är det glädjande att det kom ett tydligt besked att planerna ligger fast från regeringens sida, säger hon.

På andra håll i Sverige kanske inte glädjen blir lika stor. Regeringens besked är att projektet med sträckan Hässleholm-Lund avslutas omedelbart. Det pågående arbetet med sträckan Borås–Göteborg ska ta paus, i väntan på vidare utredning. Regeringen säger att man gör denna omsvängning för att den prioriterar upprustning av befintlig järnväg, bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur före investeringar i höghastighetståg.

– Till Jönköpings län levererar inte regeringen någon julklapp utan istället en riktig käftsmäll, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Jönköpings kommun, till P4 Jönköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!