Beska piller för apoteket

NORRKÖPING Det är för jobbigt på apoteket.
Det skriver PRO Samorganisation i ett uttalande och beskriver ett system med lappar och olika köer och väntetider på olika ställen.
- Man kan förstå kritiken, även om det faktiskt är så att väntetiderna har blivit kortare, säger Kristina Håkansson, apotekstekniker på apoteket Hjorten.

Kristina Håkansson, apotekstekniker på Hjorten, säger att även om systemet verkar krångligt, så går alla rutiner ut på att kunderna ska få så snabb expediering av sin medicin som möjligt.
Foto: Janne Forsby

Kristina Håkansson, apotekstekniker på Hjorten, säger att även om systemet verkar krångligt, så går alla rutiner ut på att kunderna ska få så snabb expediering av sin medicin som möjligt. Foto: Janne Forsby

Foto:

Norrköping2007-04-28 06:00
En intern "personallampa" håller hela tiden de anställda informerade om hur lång väntetiden för kundens första kontakt är. Målet är höst fem minuter innan man får lämna sitt recept.

Målet: 80 procent
- Målet är att vi ska ha kontakt med 80 procent av kunderna inom fem minuter och det lyckas vi med för det mesta, säger Kristina Håkansson. Men det är en ny rutin som gör att man kan få vänta på flera ställen. Om man har många mediciner att hämta ut kan man få en ny väntelapp och en uppgift om hur lång tid det kan ta.
Det är en rutin som apoteket - och alla landets apotek - har arbetat med under det senaste året. Det handlar om uppdelning av bland annat recepthantering, egenvård och varuhantering och vilken roll den anställde har. Där finns direktservice och utökad service för kunder med olika behov.

Korta köer viktigast
- Allt går ut på att korta väntetiderna och vi har provat väldigt många olika system genom åren, säger Kristina Håkansson. Det kan bli jobbigt för personalen också, men vi måste förstås följa de här direktiven från Apoteksbolaget och göra vårt bästa. Vi arbetar med stor flexibilitet men kan möjligen bli ännu mer flexibla mellan de här olika stationerna.
Det var inte ovanligt att man förr fick vänta 40-45 minuter på sin medicin och det var varken då eller nu acceptabelt. Och nu finns det alltså statistik på att det trots allt blir bättre, snittet på väntetiden har minskat.

Förstår pensionärerna
Receptarien Ann-Marie Eriksson säger också att hon förstår pensionärerna.
- Lokalerna är inte bra här, de är inte byggda för det här sättet att arbeta, även om det ser ljust och trevligt ut numera. Det här systemet gynnar kanske de som har snabba ärenden medan de som ska handla mycket får vänta lite längre. Men det finns möjlighet att boka tid om man vill prata mer om sina mediciner. Men i kassan ska det gå snabbt - där ska det inte finnas plats för samtal eller frågor.
PRO menar att till sist, att när man väntat på olika håll så måste man stå i kassakön, vare sig man ska betala eller ej.
- Så är det inte om man har medicin, då märker vi påsen och det är bara att gå igenom, säger Kristina Håkansson, men det tar kanske lite tid att lära sig.

Bristande sekretess
I PRO-skrivelsen klagas också över bristande sekretess. Och att man önskar en snabbkasse.
På apoteket säger man bara ropar upp kundens nummer just av det skälet. Och att systemet med snabbkassa var mindre bra eftersom väldigt många är just "snabba kunder".
Elektroniska recept och hemskickning av medicin är annat som apoteket jobbar med för att öka servicen.
- Men det är kanske så att de äldsta som har mycket medicin inte heller har datorn till hjälp...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om