Det minskade anslaget gör att Försäkringskassan blir tvungen att spara in drygt 300 miljoner kronor från 2013.
För att kunna nå sparkraven på utsatt tid har en handlingsplan tagits fram där de lokala servicekontoren tvingas stänga.
Vansinne
- Det här är rena vansinnet. Hur ska vanliga människor få hjälp? frågar Berit och fortsätter, det är inte bara vi pensionärer som drabbas. Tänk på de med språk- eller hörsvårigheter, hur ska de reda ut knappvalstjänsterna på telefon, säger Berit.
Det är genom det personliga mötet som Berit tror att dessa hinder kan övervinnas. En handläggare på ett servicekontor kan hjälpa till och fylla i en blankett på rätt sätt. Framförallt är hon oroad över att besparingarna gör livet svårare.
- Vart tar all service vägen? Postkontoren försvann och nu måste man trängas i matbutiken för att sköta postärenden, och bankerna försöker ta bort kontanthanteringen. Jag är inte så teknisk, jag äger inte ens en dator, säger Berit.
Vill väcka opinion
Det vore väl optimistiskt av regeringen och Försäkringskassan att förutsätta att alla har en dator hemma, tycker hon. Även om det främst är de äldre generationerna som kanhända saknar dator och internet i hemmet utgör möjligheten till spontanbesök på Försäkringskassan en viktig trygghet för många oavsett ålder. Framförallt vill Berit väcka opinion hos människor.
"Gynnar alla"
- När jag hörde det här frågade jag mig själv, vad kan jag göra? Vi behöver ett servicekontor i Norrköping. Det gynnar alla som bor i staden. Jag uppmanar alla som berörs eller känner någon som berörs att göra vad de kan. Jag ska ägna helgen åt att ringa våra östgötska politiker i riksdagen. Skulle folk vilja skriva protestlistor är jag villig att ta emot dem och förmedla till våra politiker. Om inte ungdomarna gör något hoppas jag att det fortfarande finns lite mod i våra pensionärsorganisationer, säger Berit.
- Det är dags att säga ifrån, säger hon bestämt.