Det var på förmiddagen en lördag i slutet av mars i år. En polispatrull blir kallad till Zinkgatan i Norrköping. Enligt en inringare har en lastbil kört ned i diket. När patrullen kommer till platsen ser man att en utlandsregistrerad lastbil har lyckats hamna på sidan av vägen. Men det finns ingen förare på plats.
Efter en stund kommer det dock fram en man som ger sig till känna som ekipagets chaufför. Mannen är från Belarus. Han doftar tydligt av alkohol och berättar att han egentligen är ledig, men att han försökt vända på lastbilen och då hamnat i diket. När föraren blåser visar det tydligt att han var påverkad.
Enligt vittnena hade chauffören bett dem att inte ringa till polisen. Det skulle inte vara bra om hans chef skulle få reda på vad som hade hänt. När polisen senare undersöker förarhytten, hittar man stora mängder av alkohol. Både tomma och oöppnade förpackningar med öl och whisky.
I ett första förhör säger mannen att han druckit dagen innan. Men senare ändrar han sig och påstår att han har en sjukdom och att det är därför han kört i diket. När ett blodprov tas visar det sig att mannen har 2,25 promille i alkoholkoncentration i blodet. Gränsen för grovt rattfylleri är 1 promille. Chauffören häktas eftersom det fanns risk att han lämnar landet.
Nu åtalas chauffören för grovt rattfylleri. Fälls han riskerar han upp till två års fängelse. Mannen nekar till brott.