"Bedrägeri mot hela branschen"
- Det här är rena bedrägeriet, både mot försäkringsbolag, mot bilköparen och mot oss i branschen. Det här gör att vi inte kan lita på bilägare som byter in bilar hos oss. Det säger Lennart "Lelle" Larsson, verkstadschef på Tage Rejmes AB i Norrköping.
"Det här förstör hela marknaden", säger Lennart "Lelle" Larsson verkstadschef på Tage Rejmes i Norrköping som blir förvånad att mätarfifflet har kommit till Norrköping.
Foto:
- Oj. Menar du det. Det kunde jag inte ens drömma om, att man skyltar öppet med, säger han.
Att hastighetsmätare på nya bilar skulle gå sönder i större utsträckning, som Norrköpingsföretaget som utför mätarjusteringar påstår, är helt fel, enligt Larsson.
- Det är snarare tvärtom. Jag tror att jag har råkat ut för ett mätarbyte på en bil under mina sex år här på Rejmes. Och då har vi hand om cirka 1500 bilar per år, säger Lelle Larsson.
Enligt honom är det en mycket dålig undanflykt.
- Mätarjustering är endast ett sätt att lura till sig ett högre värde på bilen. De som gör detta hjälper bilägare att begå brott. För det första är det här ett försäkringsbedrägeri. Man kör mer men betalar mindre. För det andra är det ett bedrägeri mot köparen. Bilen får ett helt annat värde när mätaren är skruvad. Och så förstör de för hela branschen. Vi kan inte lita på dem som byter in sin bil hos oss.
Larsson framhåller att det aldrig finns en anledning att justera en vägmätare i dag.
- Om den av någon anledning skulle gå sönder så sätter vi dit en ny och skriver det i serviceboken, på ett speciellt ställe.
Låst funktion
På Rejmes och på andra märkesverkstäder är mätarjusteringsfunktionen låst, enligt Larsson.
- Visst kan vi köpa in samma instrument som dem, men det skulle förstöra hela marknaden och urholka förtroendet för alla bilars värde.
Hur skyddar man sig då mot mätarfiffel?
- Det är inte lätt. Det går aldrig att skydda sig till 100 procent. Men visst går det fortfarande att titta på hur sliten växelspaken, pedalgummit och ratten är, säger Lelle Larsson.
Är den servad i Sverige går det med hjälp av lite detektivarbete att få fram den verkliga mätarinställningen, enligt Larsson.
Att företaget påpekar att justeringar på hyr- och leasingbilar inte är tillåtet är en ren friskrivning, enligt Larsson.
- Det är ju att uppmana dem med leasing- och hyrbilar att det även går att fiffla med dessa bilar. Det är precis som att berätta hur man tillverkar sprit och sedan tala om att det faktiskt är olagligt, säger Larsson.